Hur stor ugn ?
Hej ,
Jag är ny här och har precis börjat som lärling hos en keramiker
Jag tänker inreda en keramikverkstad hemma och på sikt sälja bruksföremål
Min fråga är hur stor ugn jag ska köpa , har tittat på Rohde toppmatad
TE 75 MCC+ 100L eller TE MC+C 100 150L
Dessa går även bygga ut vid behov om jag förstått rätt….
Vill ha en lagom stor till att börja med
Ja, det är bra att ha en "lagom" stor ugn, dvs inte så stor att det blir för glest mellan bränningarna.
För en nybörjare har det också en pedagogisk fördel att bränna ofta, så att man lär sig rutinerna kring bränning, hur olika glasyrer fungerar osv…
Om du tänker jobba med stengods, snåla inte med ugnens effekt (något som diskuterats här då och då).
Bränningarna bör/får inte bli för långa och "sega", och elementen skall hålla så länge som möjligt, och regelbunden stengodsbränning ställer tuffa krav på en ugn om man vill få hygglig driftsekonomi, och så jämna brännresultat som möjligt.
Rohdes MCC+ serie är utan tvekan "bra" ugnar, men de är inte optimala när det gäller lång och tuff användning i stengodstemperaturer.
Det står "Tmax 1280°C", men det handlar då om vad ugnen "klarar", och inte vad den är lämpad för i det långa loppet.
Rohde är dock ärliga i sin information, och under fliken "Features", skriver de så här om MCC+ serien på sin hemsida:
The kiln is designed for long-term and continuous use at temperatures up to 1240°C which makes it suitable for applications such as bisque, earthenware, onglaze and stoneware firings. These applications correspond to Seger Cone 6a or Orton Cone 6.
Ärlig kundinfo från Rohde… (men den måste läsas…😬 ), och detta belyser också vad vi ofta resonerar om här på forumet, angående "slöa" och "pigga" ugnar, kvalitet och totalekonomi m.m…..
"Låg effekt" är ett förrädiskt säljargument för den som tänkt sig bränna stengods…
(eget tyckande…🙂 )
Så, en "lagom" liten ugn, kanske 60 - 100 liter (för att inte bränna för sällan), och med skapligt hög effekt för sin volym (driftsekonomi och jämna resultat), är nog vad jag vill rekommendera.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-26 12:44 av Bo§e
Tack så mycket för info
Har du nåt märke på ugn som du tycker motsvarar de förväntningarna omkring 100L?
Jag köpte från början en ugn på 60 eller ev 80 l. Efter några år fick jag ett erbjudande om en större ugn, tror den är på ca 150 l. Tanken var att jag skulle göra mig av med den mindre ugnen och enbart använda den större. Av ren slöhet så sköt jag på försäljningen. Det gick att skjuta in lillen under arbetsbordet när den inte används, så den var inte i vägen. Nu upptäcker jag att det är den jag oftast använder, så den får bli kvar. Är hobbykeramiker och har inte någon stor produktion, så det är kul att kunna bränna litet oftare.
Det går in förvånansvärt mycket i den om man packar ordentligt och sakerna inte är alltför stora.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2022-11-26 13:48 av Ulla
#2: För att nämna några i den storleken, tycker jag att Rohde TE 100 S eller Nabertherm Top 100/R är bra exempel på "rejäla" stengodsugnar av den toppmatade typen..
Nabertherms "vanliga" Top 100 är heller inte dålig i de här sammanhangen.
Om du har en "budget" att rätta dig efter, gå hellre ner i storlek än att gå ner i kvalitet…så småningom kommer du att märka att det lönade sig…
///////////////////////////
Jag upptäckte en sak som jag gillar med Rohdes marknadsföring.
De har börjat ange två temperaturvärden:
Tmax: Vad ugnen "klarar utan att gå sönder"…
Tapp: Vad ugnen är lämpad för.
Äntligen, säger jag….! 🙂
Men det gäller ju också att återförsäljarna förstår vad det innebär, och att de inte "glömmer" att förmedla det till sina kunder…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-26 14:10 av Bo§e
Tack så mycket Bosse & Ulla
Då har jag lite mer att gå på när jag ska välja storlek och märke
#3: Hej Ulla! Då kanske du vill sälja din 150-litare?
:)
Mvh

Bra fråga och fantastisk info…jag fick själv hjälp av bosse när jag skulle köpa min första..för..25 år sedan..och den tickar och går..jag byter slingor och fixar själv med den..älskar den..det är en naber topp 100
Har en äldre 250 L och en nyare 180..dessa kör jag nästan inte alls..bara min lilla 100♡
#6: Jag behåller nog båda ugnarna. 😁 60-liters ugnen är för liten om man vill bränna stort.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#0: Hej.
Jag har samlat mina tips hur man startar en keramikverkstad på min hemsida.
Kanske kan var till hjälp för dig.
Se länk: https://keramiklampan.se/om/