Keramik iFokus

Keramik

Läst 103 ggr
HellenB
0

Glasyrbränning - sluttid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, är ganska ny på detta helt fantastiska forum. Så mycket bra information!!

Har en ny Rohde 60 Eco och undrar lite över själva tiden när ugnen har gått upp till högsta graderna. Enligt den förprogrammerade kurvan stannar den endast i fem minuter på 1250 grader. Se bild. Det känns väldigt kort. Kan det bero på att ugnen är så effektiv eller vad? Bör jag höja sluttiden när jag gör ett eget program (vill att den ska upp t 1280 pga glasyren).

Tack på förhand.

HellenB
0

#0: Tror jag har förtsått varför min ugn endast behöver fem minuter i 1250 grader. Ny ugn = fördelar värmen jämt i hela ugnen snabbare än en äldre.

Bo§e
0

#0:
Program 4 är litet ovanligt, eftersom Ramp 2 (900 - 1250°C) är lagd med så låg hastighet (bara 60°C/h), och det är förklaringen till att man valt så kort utjämningtid som 5 minuter.

Pga den långsamma temperaturstegringen, har utjämningen så att säga redan skett, pga ökat värmearbete. och då tycker man att 5 minuter på toppen räcker.
Det verkar vara så man tänkt.

Ett mer "normalt" program skulle ha sett ut
ungefär så här:

t0 - 0
Rmp 1 - 150°C/h
Tmp 1 - 300°C
Rmp 2 - SKIP (full fart)
Tmp 2 - 1250°C
T2 - 0:15
Rmp 3 - SKIP ( = avslutat prog)

Men, Rohde Ecotop 60 har bara 3,6 kW effekt, vilket är lågt för en 60-liters ugn, så det är inte säkert att den skulle ha orka köra detta program snabbt nog..(?)

Därför har man medvetet valt ett långsamt program, där ugnen förhoppningsvis "hänger med", vilket då inte behöver särskilt lång utjämning (eller ingen alls…), pga själva "långsamheten"…

Jag föreslår att du testar Program 4 med käglor.
Ställ in käglorna 8, 9 och 10, ungefär mitt i ugnen, och av resultatet kan du avgöra om du behöver justera programmet på något sätt, beroende på vad du vill bränna,
Lägg gärna ut en bild på kägelresultatet här.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-12-22 14:17 av Bo§e
HellenB
0

#2: Tack!!! Intressant!

Jag har ändrat programmet t 1280 grader och kör just nu. Ska köpa koner och testa senare. Återkommer med bilder (kan dröja dock).

Bo§e
0

#3: Ok. Om glasyrerna skulle rinna mer än väntat, är det definitivt hög tid att göra en avstämning med käglor, och justera programmet därefter.

Och kanske bygga olika program för "köpeglasyrer", respektive mer högbrända….

Käglorna är ens bästa vän när man styr upp sådant här….

• Redigerat 2022-12-22 14:36 av Bo§e
HellenB
0

#4: Ok tack😅
Amatör som jag är trodde jag på kvinnan i butiken där jag köpte ugnen. Hon sade att jag inte behövde käglor.
Kan bero på språklig förvirring också eftersom vi bor i södra Frankrike. Ska beställa koner från nätet och testa mig fram….Hjälp vad svårt det är!

Bo§e
1

#5: Det är egentligen inte så svårt, men det är för det mesta nödvändigt att göra egna anpassningar, dels med hänsyn till de aktuella materialen, men också pga ugnens egenskaper.
Framför allt när man jobbar med stengods, vilket är så energikrävande att man måste skilja de "slöa" ugnarna från de "pigga", och bygga brännprogrammen därefter.

Så står det i bruksanvisningen:
"De förinlagda programmen är bara föreslagna värden, och kan anpassas till de material som du använder".

Det borde ha stått: "anpassas till de material och till den ugn som du använder"…..

Visa gärna dina kägelresultat så småningom, så kan vi försöka hjälpa till med kalibreringen…. 🙂

HellenB
0

#6: Tusen tack att du tar dig tid! Återkommer med bilder