Glasyrproblem
Jag har ganska nyligen flyttat till Norrtälje och har utrustat en verkstad här. Det betyder att jag inte behöver sluta med keramiken när det blir för jobbigt att pendla till Akalla. I min nya verkstad har jag blandat mina favoritglasyrer, men har då fått problem. Många av glasyrerna uppför sig inte som jag är van vid. Jag antar att det beror på att vattenkvaliteten är annorlunda. Här har jag egen brunn medan vi i Akalla får vatten från ett vattenverk i Mälaren. Jag vet att någon här har skrivit om vattnets påverkan på glasyrer tidigare, men jag kan inte hitta inlägget. Någon som känner igen problemet och som kan hjälpa mig att hitta inlägget?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2023-01-05 20:20 av Ulla
Vattnets PH-värde kan påverka hur glasyrpulvret låter blanda sig med vatten.
Även vattnets halt av olika salter (eller frånvaron av dem) kan göra att man upplever skillnad…
Men det brukar inte vara något egentligt problem…..snarare att man blir överraskad, och får justera mängderna tills det fungerar som tänkt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det som kan strula är om man bor ett ställe där det är väldigt hårt vatten (kalk) om man sedan flyttar till ett ställe där det är mjukt vatten kan det faktiskt bli skillnad. Eller omvänt naturligtvis om man flyttar från mjukt till hårt. Dom andra normalt förekommande ämnen borde inte ha någon större betydelse
Varierande vattenkvalitet kan påverka blandning av gjutleror, så att man får göra justeringar av receptet.
Samma sak med gips….
Men det blir sällan några oöverstigliga problem.
Jo gjutlera kan ju faktiskt påverkas en del men som redan sagts går det ju att justera
När jag blandar som jag är van vid så får jag en glasyr som är svår att röra upp. Den delar snabbt på sig. Det känns som att den både innehåller för mycket vatten och är för tjock. Svårt att beskriva.
_
_
Vet du om du har fått mjukare vatten där? Eller hårdare? Det låter som om det finns kaliumjoner i det nya vattnet. Kan så klart vara natrium också
- Redigerat 2023-01-06 00:28 av ler
#6: Hej!
Jag läste tråden och sticker emellan med frågan, -Hur justerar man för hårt vatten med mycket kalk?
Jag ska snart sätta upp en liten verkstad i södra Spanien, vattnet där är känns liksom glatt, och man måste använda mycket mer tvättmedel exempelvis.
Förstår nu att jag inte kan blanda med mina vanliga recept enligt era kommentarer. Finns det någonting som motarbetar/ neutraliserar kalk?
I Spanien är det vanligt att det finns salt i vattnet, utanför Barcelona till exempel finns en liten stad där det är så mycket salt i vattnet att man måste skölja av sig med köpt vatten på dunk efter att man har varit i bad! Inte kul. Kalken kan man endast minska i receptet om det blir problem, men jag tror inte att det är tillfället i Spanien, kan ju bero på var i landet det är?
#6: Vårt brunnsvatten är hårdare än det från vattenverket.
_
_
#9 så är det bara att minska mängden krita i glasyren, man kan avdunsta vattnet så man ser hur mycket kalcium/ karbonat/hydrogenkarbonat det är g/liter
#5, #7, #9, #10:
Eftersom vi bara pratar om "glasyrvatten" och inte dricksvatten, behöver det inte bli så krångligt.
Man kan avhärda glasyrvattnet med vanligt salt.
T.ex. på samma sätt som beskrivits i andra trådar här, med några droppar mättad saltlösning per liter glasyr.
Testa med "några droppar", upp till "en halv tesked" saltlösning per liter glasyr.
Förändringen kommer att märkas på en gång.
Mättad saltlösning framställs genom att man t.ex. löser 27-28 gram vanligt bordssalt till 1 dl vatten, eller en större sats, 270-280 gram salt till 1 liter vatten, för att täcka upp behovet för en lång tid framåt….
Att jobba med mättad saltlösning innebär att man kan ha bättre koll på doseringen, än om man bara "strösslar" salt på måfå i vattnet….
- Redigerat 2023-01-06 13:04 av Bo§e
#10 och #11 Tack för tipsen! Det verkar som om problemet går att lösa. Jag börjar nog med saltlösning till de färdigblandade glasyrer som inte uppför sig som de ska.
Ha en trevlig trettondag!
_
_
Men skulle salt ta bort kalken i vattnet?
Nej, kalken tas förstås inte bort, men den blir "overksam", så att säga….och vattnet får "mjukare" egenskaper…
Ja innan det blir bränt men i glasyrens sammanställning finns den ju kvar så på det viset hjälper det inte med salt, annat än i hanteringen när man glaserar
Jo, det är riktigt. Jag tänker främst på vattnets samspel med glasyrslamman.
Men jag tvivlar på att vattnets kalkhalt är så förhöjd att den kommer att påverka det brända resultatet.
Man skall ju inte vara för tvärsäker 🙂 men det tror jag inte….
Det hände för en del av mina kompisar på konstakademien att vatten ändrade glasyren, från att ha använt relativt mjukt vatten till att komma till riktigt hårt vatten som det var på akademin så blev det fel, och det blev bra när dom ändrade mängden krita i glasyren, jag var till att börja med också lite skeptisk men såg resultatet så den diskussionen dog
Tack för fin återkoppling.
Då är det dels saltlösning för konsistensen innan glasering och dels om glasyr-resultatet ändras efter bränning, minska på krita som är 2 saker man kan prova.
Läskigt med det salta vattnet utanför Barcelona..
Jag håller till i Frigiliana, 50 min öster om Malaga. Det sägs att kalk är vårat problem, och vattenledningar o maskiner måste avkalkas. Intressant att vattenfiltreringen vi installerade för att åtgärda detta, ska fyllas på med just salt. Bra där Bosse.
Ja staden utanför Barcelona heter Sitges. Det låter ju bra om du har en avkalkningsanläggning, men om du då får salt i vattnet så är det väl grunden till att du måste använda speciell tvål och att vattnet känns glatt, salt är ju en elektrolyt
#18: Jag tänker likadant som du. Först testa med saltet, eftersom det verkar enklare. Om problemet kvarstår så får jag se över de recepten.
_
_
#20: Ja, testa i den ordningen.
Eftersom vi ändå rör oss i "vetenskapens utmarker", kan jag väl få "killgissa" litet…🙂….jag tror att många glasyrer kommer att förbli opåverkade av vattnets högre kalkhalt (dvs brännresultatet), och att en och annan - kanske - kommer att behöva justering….
- Redigerat 2023-01-07 21:21 av Bo§e
Hej Ulla!
Spontant tänker jag att ta med några dunkar vatten från Akalla!
Det är ju inte så jättestora mängder vatten man använder till glasyrer…
//Susanne Sundström
Jag tror att det är precis samma problematik som med ugnar som det skrivs så mycket om att det skulle ha så stor inflytande på glasyren vilken ugn man bränner i så har mängden olika ämnen minst lika stor betydelse och om man inte vet hur mycket kalk vattnet har så kan man inte uttala sig om, om det betyder något eller ej
#23: Ja, utan uppmätta data, tvingas man till olika praktiska åtgärder för att "möta" problemet, och lära sig saker den vägen.
Som du säger, precis som med ugnars värmearbete, som ju skulle gå att kvantifiera om vi hade alla ingående data (vilket är närmast hopplöst att få fram), och därför får man skapa andra vägar för att bemöta och lära sig bemästra problemet…
#22: Ja, DET var ju en enkel lösning av hela problemet…🙂
#22: Jag har faktiskt tänkt på det. Det är ju en tillfällig lösning på problemet. Litet långt bara när jag sedan tröttnar på att åka dit. Har dessutom ont om frostfritt utrymme.
_
_
Kan du visa bilder på hur det skulle vara och hur det blev?