Täthet,vattenabsorption stengods
Hej!
Kanske ett problem som flera har stött på och lyckats lösa. Har gjort vaser modell större på sista tiden och inte lyckats få dem tätt. Har rätt skröjtemp, uppe i rätt temperatur för godset och glasyren men det vill sig inte. Efter en stund börjar botten bli fuktigt. Sist använde jag Cebexs WM 2502, är det fortfarande för mycket chamottering? Eller missar jag något? Tacksam för tips!
Känner inte till den leran. Men jag har märkt att det är skillnad på olika leror, den jag använder nu Potclays 1110E har jag inga problem med. Andra leror har det runnit rakt igenom. Man kan ju förstås glasera insidan och hoppas att glasyren inte spricker så blir glasyren en barriär, till skillnad från leran. Dessvärre är det nog enklare att hitta en lera som funka än att hitta en glasyr som aldrig spricker.
WM2502:
Fabriken anger 3 % porositet vid 1200°C.
Samma lera utan chamotte heter CS900, och där anger man 2,2 % porositet vid 1200°C….så chamotten har en viss betydelse, trots att den är finkornig…
Den tätnar litet mer vid högre temperatur, men som alla stengodsleror har den en "vändpunkt" vid en viss temperatur (eller snarare värmearbete), där den är som tätast, och om den överstigs händer inte så mycket mer, eller så ökar porositeten (beroende på lersort)..
Det är inte så lätt att hitta en 100% tät stengodslera.
Jo, man kanske tror att den är tät pga att inget läckage märks (och då är man ju nöjd…), men heltätt per definition tror jag inte riktigt på…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-06 13:55 av Bo§e
Nej som Bosse säger finns nästan ingen helt tät stengodslera så man får med fördel använda en lera utan chamotte eftersom chamotten ju är bränd och har redan bildat cristobalit som med garanti kommer att spricka vid en ny bränning. Man får hitta en lera som har så lite porositet som möjligt och hitta optimal bränntemperatur, det ser man i det tekniska databladet, och så göra eller köpa en glasyr som har samma utvidgning eller ett par punkter lägre än leran. Man kan också först lägga en sinter engobe på innan glasyren. Och till sist men inte minst så hitta en lera med så lite fritt kvarts som möjligt, eftersom fritt kvarts också bildar oönskad cristobalit
- Redigerat 2023-02-06 19:23 av ler
Rättelse i #2:
Obs! Fel av mig. Den ochamotterade versionen av WM 2502 är CS 950 och inget annat..
Angiven vattenabsorption är 2,8 % vid 1200°C
#4: är cs900 också sibelco?
#1: Tack Björn. Tror också att vissa leror lämpar sig bättre helt enkelt. Vart få man tag i Potclays 1110E ?
#2: Tack Bosse. Så det gäller att hitta en lera som har 0% porositet vid vändpunkten, och sen prickar vändpunkten rätt ;)
#3: tack ler! Ska testa med sinter engoben.
#6: Cebex säljer den: https://www.cebex.se/stengodslera1110gravit125kg-p-9572.html?cPath=60_59_188
Jag bränner den till kägla 10 (eller högre), har inte gjort några tester på absorptionen. Jag gör och säljer hyfsat mycket vaser i den leran och inte haft nåt gnäll om att den läcker. Potclays publicerar inga värden på absorption så vitt jag kan se.
#6: Tack, ska testas!
Om du bor söderut - Lars Tärn säljer också den. :)
När vi ändå är inne på det här med chamotte!
Hjälper chamotte massan att bli mer stabil (dvs skeva mindre etc) under bränning, eller är det bara i obränt tillstånd som det kan öka stabiliteten?
Jag håller på att gjuta en del kakelplattor men de vill gärna skeva sig i ugnen. Har funderat på att tillsätta #200 chamotte i gjutleran för att få bukt med problemet. Kan det vara en bra idé?
#12: Ja, tillsats av chamotte eller molochite minskar krympningen/rörelsen även i den höga bränningen.
Plattorna kommer m.a.o. att hålla formen litet bättre…..även om det inte löser hela problemet.
Det finns ju en gräns för hur mycket magringsmedel man kan tillsätta, innan det blir praktiska problem med gjutningen osv…
I sista hand får man laborera med bränntemperaturen, eller snarare värmearbetet (= "kägelvärdet")
- Redigerat 2023-02-09 23:56 av Bo§e