Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 226 ggr
Keramik-Christine
2023-05-14 12:42
0

Glasyrproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hjälp!

Glasyren har bara blivit vitt matt typ pulver i kanten… varför? Vill kunna ge min kursdeltagare en förklaring ☺️🙏🏽

Vad har gått fel? Andra föremål med samma glasyr har blivit perfekta!

Keramik-Christine

Ulla
2023-05-14 22:22
1

Tycker det ser konstigt ut, men det låter ju som om glasyren inte är riktigt utsmält på några ställen. Kan det vara så att den har legat väldigt tjock just där?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik-Christine
2023-05-15 08:12
0

Ja det är sååå märkligt. Förstår inte varför det blivit så.

Tycker mer att om det är tjockt att det rinner eller liksom kryper fram… eller har jag fel?

Kan inte förstå detta alls…

Är det för att leran är för slät eller att glasyren är för tunn just där?

Vill så gärna kunna ge en förklaring idag till min kursdeltagare.

Tack för svar ☺️🙏🏽

Keramik-Christine

Ulla
2023-05-15 08:39
1

Det kan också vara så att glasyren är väldigt tunn just där så att den inte täcker leran helt. På det högra hjärtat ser det faktiskt ut som att man har missat att glasera kanten. På det vänstra är det formen på det vita som förbryllar. Och att glasyren är mörkare (ligger tjockare?) närmast det vita. Glasyren kryper inte alltid om den är tjockt pålagd. Man skulle helst vilja känna på hjärtskålarna och se dem på riktigt.

_
_

• Redigerat 2023-05-16 11:44 av Ulla
Keramik-Christine
2023-05-15 10:39
0

Ja det är riktigt märkligt.

Kan det vara så att glasyren inte har bränt ut och att det är fel på ngt av ugnens rör? Hur kollar man det isf?

Tempen i ugnen fungerar ju fint enligt termostaten och allt annat blir ju bränt bra.

Kan det vara för att hen har gnuggat väldigt mycket just där, minns att hon gjorde det. Och att allt gnuggande förändrat sammansättningen i glasyrem så att den inte har smält ut som den ska eller har blivit för tunn just där?

Keramik-Christine

Ulla
2023-05-15 13:34
1

Då låter det ju som om glasyren gnuggats bort där och är för tunn. Att sammansättningen förändrats av gnuggningen tror jag inte på.

_
_

Keramik-Christine
2023-05-15 14:52
0

Ja för tunn är kanske problemet.

Kan det vara att glasyren är för dåligt omrörd?

Keramik-Christine

Bo§e
2023-05-15 15:12
1

Det finns flera olika tänkbara orsaker.

En av dem är att hjärtat doppats för länge i glasyren.
Om man doppar, och håller föremålet nere "tillräckligt" länge, slutar det att suga glasyr, och glasyren börjar i stället att lämna föremålet, ofta fläckvis som bilden visar.

Detta händer särskilt lätt med små tunna saker, som t.ex. sådana här hjärtan, eftersom de snabbt blir mättade med vatten när de doppas….

En bra tumregel är att doppa, och räkna till två (sekunder) och lyfta upp senast på "tre"…
Riktigt små föremål kan kräva ännu kortare dopptid….

##########################

En annan möjlighet är - som nämns ovan - att glasyren inte är tillräckligt rörd.
En vanlig (i alla fall inte ovanlig) orsak är att man använder en trådvisp till att röra upp glasyren, vilket är väldigt ineffektivt med ett så tungt material som glasyr……det blir ungefär som att försöka röra med en skärtråd, dvs det händer inte så mycket….
Bättre att röra med en ordentligt bred slev eller liknande, som förmår sätta all glasyr i rörelse…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-05-15 16:00 av Bo§e
Ålands folkhögskola
2023-05-16 07:45
2

Kan alstret ha suttit nära en öppning i ugnen? Ser ut som när jag glömde pluggen till en titthål en gång, och kall luft kom in i ugnen just där

Ulla
2023-05-16 08:38
1

#8: Intressant. Det skulle kunna förklara den konstiga formen på glasyrfelet.

_
_

Keramik-Christine
2023-05-16 09:57
0

#7: åh stort tack för att du delar med dig med din kunnighet och erfarenhet, jag tror verkligen att det är förklaringen! Ännu en gång hjälper du mig i lerans värld ☺️🙏🏽🤗

Keramik-Christine

Keramik-Christine
2023-05-16 10:00
0

Stort Tack alla som velat hjälpa mig att förstå, det är guld värt att få dela tankar och frågor här. ☺️🙏🏽

Ugnens utdrag och titthål har alltid sett likadant ut under det senaste året och har aldrig varit ett problem.

Jag var lite rädd för att det kunde tyda på att ngt fel på en slinga… men jag köper Bosses förklaring och känner mig lugn med det 🙏🏽😃

Önskar er alla en riktigt fin dag 🤗

Keramik-Christine