Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringkeramik-bränning
Läst 113 ggr
karolina.ollinen@gmail.com
0

Glasera om stengods

Hej,
Jag har en tendes att misslyckas med glasyren. Kan jag glasera stengods ytterligare en gång?
/Karolina

Bo§e
1

Ja, det går bra.
Men den nya glasyren suger inte fast på den gamla, och vill rinna av.

Ett "trick" är att värma upp sakerna innan du glaserar, så att den "nya" glasyren torkar fast snabbt, innan den hinner rinna av. Värm så att du nätt och jämt kan ta i godset…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
1

Jag har haft framgång med att blanda in lite trälim i glasyren. Det förtjocknar glasyren så att den rinner inte av lika fort. Om du dessutom värmer godset som Bosse föreslår har du goda förutsättningar.
Ta ut lite av glasyren och droppa in trälim under blandning. Du borde se att den tjocknar, men det funkar inte för alla glasyrer. Det kan även gå att måla på.

SaPe
0

Du kan också hälla av lite vatten från glasyren, om det är en doppglasyr, och ha den lite tjockare när du doppar ett uppvärmt gods. Jag brukar värma med värmepistol tills den inte går att hålla i utan handske och sen doppa snabbt och hålla still tills ev dropp har torkat. Ibland blåsa lite försiktigt med värmepistolen också. Lycka till.

Kartsa
0

Jag testade flera olika hårsprayer ( hittade alla på loppis) och det var några jättedåliga men ett par riktigt bra. Ju finare spraydroppar,dimma, desto bättre resultat. Sprayade några lager, fick torka emellan, sedan dopp i glasyren och försiktig hantering tills bränd igen. Blir väldigt lätt fingeravtryck . Blir bäst med tunnare glasyr än första gången. Horisontella ytor lättare.