Keramik iFokus

Keramik

Läst 302 ggr
ler
0

Leverantör

Vart köper ni era material till keramiken och varför just där? Är det pris, kunnande hos personal, stort utval eller något helt annat

ler
0

Saknas det flera leverantörer och vad skulle de då kunna?

bjorn.lindberg
0

#1: Jag handlar från Cebex och ibland från andra ställen. Personligen saknar jag ett större utbud, Cebex har slutat med spodumen och petalit tex. Det hade varit trevligt att få korrekta up-to-date analyser från dem också.

Ulla
0

I Akalla By handlar vi sedan många år hos Seemann i Stockholm. Det är närmast och vi har alltid fått bra service där. Vi har handlat hos flera andra leverantörer också när vi varit ute efter något specielt. Har alltid fått bra hjälp överallt. I slutändan så är det läget som betytt mest för oss. Då kan man hämta själv och slipper handskas med strulande leveranser. Vi har råkat ut för både frusen lera och leverantör som försökte slippa åka ut genom att säga att vi inte varit på plats och tagit emot. (Vi var i verkstaden hela den dagen som var aviserad.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

#3 ja det har jag också varit med om att dom säger att dom varit där och jag var också hemma hela tiden och så måste man hämta själv, verkligen irriterande. Och ja det finns någon gång något som man vill ha och det är ju inte alltid att det finns där man normalt handlar

ler
0

Vad är det för olika material som ni saknar hos leverantören

bjorn.lindberg
0

#5: Spodumen, petalit, olika frittor, speciellt frittor utan bor. Det hade varit superintressant om man kunde få ta på mer leror i pulverform så man kan göra sitt eget stengods, tänker på USA och Storbritannien där man kan köpa allt möjligt på pulver. En eller två eldfasta leror på pulver, lite olika ball clays hade räckt.

ler
0

#6 men det kan man ju här också, lerpulver är inga problem, men som alltid är det en fråga om kvantitet och det är nog det som är problemet. Finns inga fabriker dom vill sälja en 2 kg pose och med frittor är det nog samma sak, leverantören vill nog inte ha på lager om dom säljer en liten pose vart annat år

Ferruma
0

Jag köper från alla möljiga, helt beroende på vad jag behöver. Ingen kan ha allt, blir svårt med lagret antar jag.

Forma
1

Jag skulle gärna se en svensk leverantör som har Maison stains och Fritta 3134. Träsken i varierande modeller är det också lite klent med inom landet.

pyromanen
1

Köper från Tärn och från Cebex. Beror på vad jag behöver.
Jag saknar bättre urval av ugnsplattor och helst bättre pris på dessa också. Eldfast gjutmassa var en historia för sig att få tag på då jag renoverade saltugnen. Hade varit fiffigt om återförsäljare hade så att de gick att köpa enstaka säckar istället för att köpa på sig en hel pall för att sedan sälja vidare till andra vedugnsbyggare. Caldecast.

ler
0

#10 har du frågat dom på Hasle refractories ( Bornholm) dom har ju alla möjliga typer av eldfast cement och stampmassor, har använt det samman med en konstnär här i Köpenhamn till att göra stora diskar till butiker här och även en i Milano som vi glaserade

Bo§e
0

"Don't Panic" (Douglas Adams)

HASLE Refractories develops, manufactures and supplies unique refractory solutions for cement, power and other high temperature industries.
bjorn.lindberg
0

#7: Nej det kan ju vara att det går att få tag på. Vad jag hade velat kunna göra är att gå till tex. Cebex och köpa 5 kilo av nån eldfast lera, ett par kilo av nån annan och prova lite varianter innan jag bestämmer mig för att köpa en big-bag.

SaPe
0

Jag handlar numera oftast cebex sortiment hos Gustavsbergs arts & crafts för det är nära. Men sortimentet är än så länge begränsat på hyllan så de har inte allt och inte alltid den mängd jag vill ha. Åker gärna till Edab i Strängnäs för bra sortiment och service även om det är längre resa. Vissa saker handlar jag på nätet. Gillar Silicanordic i Danmark och Lermakeriet.

AnnaLow
0

Jag beställer från Cebex (leror, råmaterial och verktyg) och Brännpunkt (ugnar). Har även köpt porslin direkt från Scarva på Irland.

Jag tar alltid leran tonvis/pallvis och prioriterar snabb service och att det går att göra beställningar digitalt. Eftersom jag köper rätt mycket åt gången blir priset bra

Jag är helnöjd med båda leverantörerna (förutom en seg råvarufråga som pågår med Cebex - se en annan tråd - men det är verkligen en småsak i sammanhanget).