Keramik iFokus

Keramik

Etikettunderglasyr
Läst 136 ggr
Krackelura
2023-10-29 19:01
0

Underglasyr

Hej jag skulle behöva några råd om underglasyrer. Jag skulle vilja göra tunna svarta konturstreck men tycker att mina streck blir för breda.
Är det någon som kan rekommendera var jag kan köpa en flaska med smal pip till detta ändamål. Vore så tacksam för svar.

Bo§e
2023-10-29 19:28
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Normalt penslas underglasyrfärger, och då kan man använda "släpare" av olika storlekar. Går att få riktigt tunna linjer, om färgen innehåller ett bra penselmedium, och om vattenmängden är rätt.

Sedan finns det "hybrider" mellan underglasyrfärg och engobe, och som inte är lika pigmentstarka som ug-färger. Då kan man använda sprutor med pip av olika slag.
Om man vill ha en riktigt smal pip, kan man jobba med torra grässtrån av tunn typ.
Se den slarviga 😬 skissen här.

Man kan t.ex. använda en "öronspruta" av gummi, där man fäster grässtrået med en klump lera.
"Provblås" strået så att det är öppet rakt igenom….inte alla, men många är det…och välj ett strå som ger den linjetjocklek du vill ha. Snedklipp vid spetsen.
Man får öka vattenmängden i färgen ju tunnare strå man använder, för att få rätt "flyt"…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-10-29 19:40 av Bo§e
evajennymaria
2023-10-31 13:24
1

Jag såg en deltagare på Great Pottery Throwdown som gjorde en pensel av en tunn men lång slinga hår (sitt eget eller någon av de andra deltagarnas). Längden gör att du kan hålla mycket färg trots att slingan är väldigt tunn. Sen är det bara att öva!

Bo§e
2023-10-31 13:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#2: Japp…..och här är en beskrivning ur en gammal engelsk bok…..

De olika storlekarna har kul namn…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-10-31 14:30 av Bo§e