Keramik iFokus

Keramik

Läst 315 ggr
Keramik2023
0

Penselglasyr

Hej,

Jag är helt ny på glasering och har penslat med botz Penselglasyr. Det är svårt att få jämt och jag penslar 3 lager som det står att jag ska göra. Det ramlar av bitar av glasyren. Är det för att jag inte väntar tillräckligt mellan strykningarna? Kommer det att flyta ihop och bli fint ändå tror ni?

Mvh: Åsa

Bo§e
1

Hej,
När man penselglaserar, kan man inte räkna med att det blir alldeles jämnt, som när man t.ex. doppar.
Penseldragen blir mer eller mindre synliga, kanske med undantag av transparent glasyr.
Det är svårt att undvika helt.

För att få ett så homogent och jämnt resultat som möjligt, är det bra att jobba med en bred, mjuk pensel, och att försöka jobba med långa snabba penseldrag, utan att tveka.

Om det känns svårt att åstadkomma långa, svepande penseldrag, kan glasyren vara litet för tjock, och man får då tunna ut den (försiktigt) med vatten.
En strykning skall inte bygga särskilt tjockt lager, och tre lager skall sammanlagt inte vara tjockare än när man doppglaserar.

Jag nämner detta som "allmänna" tips, utan att riktigt veta var/hur problemen uppstår hos dig…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-11-25 18:48 av Bo§e
Keramik2023
0

#1: Tack för tips! Ok. Det var särskilt en av glasyrerna som var väldigt tjock. Det var mest när jag penslade den som jag upplevde att det blev tjockt och smulade sig. Jag ska prova att tillsätta lite vatten försiktigt. En annan glasyr var mkt lösare. Jag ska prova de färger jag köpt småburkar på. Om det inte blir bra så ska jag nog börja doppa istället.

ler
0

Ja pensla en glasyr är en konst, något enklare att doppa och betydligt billigare än att köpa en färdig penselglsyr

Drejerskan
0

#0: Hej! Min erfarenhet av Botz är att de är svår att pensla. ( Jag använder i stort sett bara pendelglasyrer). Det blir väldigt tjockt på bara två lager och glasyren läger sig klumpigt och fult på godset + att det lätt lossnar. Resultatet blir heller inte särskilt bra enligt min och andra i min studios erfarenhet. Jag skulle rekommendera dig att testa Amaco, Mayco ( finns på art4fun) eller Silica Nordic istället + att beställa en bra solfjäderpensel.

Lycka till!

• Redigerat 2023-11-27 17:06 av Drejerskan
Bo§e
0

Om penselglasyren bygger för tjocka lager:
Späd ut..!

ler
1

Eller gör eran egen penselglasyr. Det finns lim som är gjorda till det och det fungerar mycket bra

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Ja, det går fint att göra egna penselglasyrer.
Jag känner inte till så många fabrikat, men jag har litet erfarenhet av produkterna från Reimbold & Strick (KUR 5 och KUR 1)

Kur 1 är en förtjockare som styr koinsistensen, medan KUR 5 är limämnet, som också håller glasyren flytande längre tid på godset.

Tabellen visar en "typisk" mix för penselglasyr med dessa produkter.

• Redigerat 2023-11-27 18:03 av Bo§e
ler
2

Det finns mycket billigare alternativ men ingen reklam här så ni får googla på det. Det finns lim som man bara behöver bråkdelar av % som blir mycket smidigt

Bo§e
0

Ja, det har blivit ganska dyrt, men räcker förstås till rätt så mycket glasyr…

Jag kan tänka mig att Tylose kan vara en nyckelprodukt för den som vill göra egna experiment…kanske i kombination med CMC….?

• Redigerat 2023-11-27 18:58 av Bo§e
ler
0

Ja helt klart men tylose är väl ett CMC

• Redigerat 2023-11-27 19:30 av ler
Bo§e
0

#10: Jo, de tillhör samma grupp, men det finns varianter med olika egenskaper.
Kan inte säga att jag är väl påläst på detta, men kan det inte vara så att någon tylosevariant håller kvar vatten bättre än de andra (dvs håller glasyren flytande litet längre)…..?

ler
0

Jo så klart kan det vara så men det finns ju lim dom är gjorda till just det så det finns egentligen ingen grund till att inte bara använda det

Ulla
0

#12: Vad är det för lim du tänker på?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Ja det är något som jag har och som kommer från en fabrik som håller på med sådant, men man kan nog hitta det på nätet om man vill

Keramik2023
0

#4: Tack för tips! Nä det var verkligen inte lätt att pensla. Ska prova de andra glasyrerna du nämner lite längre fram. Tyvärr beställt flera burkar av botz. Får hoppas att resultatet ändå blir ok bra tips på pensel också

• Redigerat 2023-11-29 15:17 av Keramik2023
nennac
0

Jag använder gärna Botz penselglasyrer och nästan varje gång spär jag ut dem med vatten. Sen penslar jag oftast på 2 lager, i olika riktningar. 3 lager kan bli för tjockt och flagna.

Bo§e
1

#15 och #16: Just det….men skall inte vara rädd för att tunna ut glasyren litet, om det känns som att det behövs.

Sådana här glasyrer innehåller organiska förtjockningsmedel, som kan tjockna till litet "extra" under förvaring…..

Keramik2023
0

#16: ok: jag ska testa och spä ut lite. Jag har ett gäng inne på bränning hos seeman. Blir spännande att se hur resultatet blir. Jag har inte så höga förväntningar men skulle va kul om nån glasyr blir bra :) Kul att du är nöjd med botz

Keramik2023
0

#17: Nä, ska prova det när jag får hem min nästa skröj. Jaja man lär sig hela tiden. Så skönt med denna sidan där man kan få tips och råd. Tack!