Glasera muggar
Hej!
Hur gör ni när ni glaserar muggar?
Jag har några muggar, relativt tunt drejade som jag doppar hela muggen på en gång. Upplever att glasyren blir matt där den är tunn.
Är det en fördel att ta utsida och insida för sig, för att godset ska få chans att ta till sig glasyren bättre?
Alt är glasyren för tunn/alt ska jag doppa längre?
Tar tacksamt emot tips!
Glad Lucia! ☺️
På antagandet att du vill ha mer glasyr på muggen.
Problemet med tunna grejor är att godset inte kan absorbera tillräckligt med vatten för att glasyren skall bli tjock nog. Om du doppar en bit skröjat gods i glasyr så suger godset upp vatten från glasyren och den glasyr som blivit av med sitt vatten stannar på muggen, enkelt uttryckt.
Det finns lite olika knep för att lösa problemet.
Glasera insidan först, låt muggen torka över natten, när den är helt torr igen så glaserar du utsidan. Muggen kan suga åt sig dubbel så mycket vatten och du får på dubbelt så mycket glasyr, enkelt uttryckt. Detta är vad jag hade provat först.
Om det inte funkar behöver du ha mindre vatten i glasyren. Detta är lite knepigare att lösa och jag är inte precis nån expert på detta så du kanske vill vänta på lite input från andra på forumet. Hur som helst, det som funkat för mig är att blanda glasyren med "rätt" mängd vatten. Rätt mängd är relativt men typiskt för lite vatten så glasyren blir tjock som vaniljsås ungefär. Sen tillsätter jag droppvis målarsoda som lösts i kokande vatten. Efter varje tillsats av målarsoda måste man röra glasyren ordentligt. Tricket här är att målarsodan gör glasyren mer rinnig så den går att arbeta med. Om du börjar med en glasyr som har samma konsistens som vaniljsås så kan målarsoda göra att den blir mer som ovispad grädde. Det funkar bara om glasyren innehåller lera av nåt slag, vilket ofta är fallet. Gör alltid tester på en liten del glasyr så du inte förstör en hel hink glasyr. Om du köpt glasyren på affären så kolla med dem om de rekommenderar nåt specifikt ställmedel.

#0: Det finns en teknik att glasera in och utsida på en gång. Håll i muggens fot och tryck ner den i glasyren till ungefär hälften. Där gör du en snabb knyck ner upp ner då spricker glasyren på insidan av muggen och skvätter upp i muggen så hela insidan blir glaserad. Sen doppar du ner muggen så du får den glaserad så mycket du vill på utsidan. Man behöver träna en del på tekniken för att få rätta knycken för att få insidan glaserad. Använd då en tom glasburk när du övar så ser du när du lyckas få glasyren att skvätta upp och glasera hela insidan. Lycka till
Här diskuterades nyligen ungefär samma ämne:
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Vilket bra tips att testa först med en glasburk. Jag har inte vågat försöka förut eftersom det kändes dömt att misslyckas. På det här sättet kan man ju träna på ett effektivt sätt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja ingen lätt teknik! Jag såg på en som glaserade porslins koppar på KPM i Berlin och han hade också en speciell teknik han drejade koppen runt i glasyren och det tog bara någon sekund