Keramik iFokus

Keramik

Läst 210 ggr
louvisa
0

Gjutform

Hej alla! Jag har köpt en Gjutform som läcker som ett såll! Har letat efter en sådan här form i säkert 10 år så det känns jävligt surt. Finns här någon med en genial ide hur man kan täta en Gjutform?

Bo§e
0

Menar du att den läcker trots att du håller ihop delarna med gummiband eller spännband…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Har du ingen bild? Är det två delad form eller är det flera delar?

louvisa
0

ja det menar jag

louvisa
0

#2: två delar

Bo§e
0

Om du sätter ihop halvorna och håller upp dem mot ljuset, kanske du kan se var glipan är….?

Eller, se om det går att sticka in ett papper, så att glipan kan lokaliseras…

Kanske något minimalt skräp som fastnat någonstans…?

Har formen passningspluggar av plast…?
I så fall kanske någon av dem som inte är ok…?…eller något skräp i en "negativ" plugg…?

• Redigerat 2024-01-13 10:05 av Bo§e
louvisa
0

#5: jag ska prova men den är tung som synden det är en sittande labbe som är 38 cm hög!!!

louvisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag tycker det är lite svårt att använda denna sidan men gör så gott det går haha

Bo§e
0

Tills vidare är jag kvar i "skräp-spåret"…….kolla noga efter någon "smula", eller något annat som kan hålla isär halvorna….

Men det är ju en ganska stor form, som rymmer mycket slamma….
Kanske gummibanden (om det nu är gummiband?) inte orkar hålla samman halvorna ordentligt…..?
Det vore också en möjlighet.
Om du inte upptäcker någon glipa när du trycker ihop halvorna, kan detta vara rätt spår…..

• Redigerat 2024-01-13 10:34 av Bo§e
ler
0

Använd spännband och gör möjligtvis en snabb första gjutning som kanske kan tränga in och täta springan, men som Bosse säger så är det möjligt att det sitter något gammalt lera kvar?

SaPe
0

Om formen har platt utsida kan du klämma ihop den mellan två skivor av tex plywood med en stor tving.

kinnekulle
0

Använd både gummiband occh spännband..super viktigt att du ser till att det är tätt överallt..lätt att det börjar glipa om man drar åt spännbandet för hårt..
Jag använde remsor skurna av bildäck som gummiband..kan man få på meeken