Keramik iFokus

Keramik

Läst 100 ggr
Helka118
2024-01-14 19:16
0

Isolering

Jag har en gammal Naber-ugn, frontmatad, ca 50 liter. Den är inte så stor men funkar bra till min hobby. Har för ett tag sedan bytt element och automatik.
I taket finns ett isolermaterial som påminner om frigolit, som börjat så smått att falla sönder och ramla ner på godset under bränningen. Tänkte byta det, men var hittar jag isolering av liknande material. Bränner endast stengods. Tacksam för tips och berätta gärna om någon gjort samma.

Hekla118

Bo§e
2024-01-14 19:38
0

Ok, du har en "N 50" av den tidigare modellen, och den har ett innertak av keramisk board (med begränsad livslängd).
Ovanför fibertaket ligger ett skikt av kalciumsilikat som tilläggsisolering.

Nabertherm säljer en reparationssats till N 50:s tak, som innehåller samtliga material, tätningsull, tätningskitt m.m.

Men man kan också "göra" sin egen reparationssats av keramisk board i "lösvikt". Kalciumsilikatplattan förstörs inte, så den kan man som regel behålla. Det behövs också litet keramisk ull som tätning.

Hur man gör:
Ugnens yttertak (takplåten) sitter fast med några punktsvetsar, som får slipas bort, så att man kan lyfta bort plåten.
Därefter är det bara att lyfta ur takisoleringen "uppåt", så att säga, och byta ut den.
Takplåten behöver inte svetsas fast igen, utan kan bara läggas på plats, eller ev. fästas med några plåtskruvar om man vill….

Jag skickade dig ett PM

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-01-14 20:19 av Bo§e
Helka118
2024-01-15 07:15
0

#1: Stort TACK! 🙏🏻
Pm till dig.

Hekla118