Keramik iFokus

Keramik

Läst 471 ggr
ler
1

Italien

Ska snart åka till Mercato san Severino en del av Fisciano som ligger utanför Salerno. Har fått uppdraget att göra stengodsglayrer till en fabrik som producerar och säljer glasyrer och sådant. Jag har varit där förut och glädjer mig till att komma tillbaka, varmt och god mat och massor av vin och öl. En restaurang i Salerno har dom kranar i väggen med olika typer av vin så hämtar man bara vad man önskar. Lite annat än när man kör runt i Sverige, jag åkte för ett par år sedan med några tyskar från en lerfabrik och vi gick ut om aftonen för att äta och beställde öl men det fanns ingen öl någonstans, första gången vi fick det var när vi kom till Stockholm

Ferruma
0

Oj vad kul! Vilka roliga uppdrag du sticker ut på. Lycka till!

ler
0

Ja det har blivit en del resande genom åren förra året var det Frankrike, Spanien, Malta och Stockholm. Och nu ska jag till Italien och ett par ställen i Sverige och jobba lite. Så kan det ju komma något annat också

Ferruma
0

Jobbar du med glasyrer till arkitektonisk keramik? Är bara nyfiken, intresserar mig nämligen för sånt. Eller är det glasyrer till bruksföremål?

ler
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Här några exempel på vad jag med gör. Det är bara några projekt från Sverige me ja har gjort mycket till andra länder också, bilden med randigt hus är i Norge norske Banks huvudkontor i Bergen

• Redigerat 2024-05-10 21:45 av ler
ler
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Lite till svenska tillverkare

ler
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Renoveringen av lokattens trappor i Stockholm

ler
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Några typer av glasyrer som jag ska göra i Italien

Ferruma
0

Men gud vad roligt!!!

Ulla
0

#7 Så kul att få se litet av det du gjort och gör. Imponerande!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2

Braskamin

• Redigerat 2024-05-11 12:44 av ler
Forma
0

Jag är lite nyfiken på Paradisverkstans glasyrer om du vill får du gärna berätta lite svepande om vilka flussande ämnen som är dominerande.
Jag gör en glasyr med en snarlik yta som har magnesium i sig och jag blir nyfiken på om det är magnesium i den också?

ler
0

Nej det är det inte, ädelkorund som ger den matta ytan

Forma
0

#12: Tack för svar! Är det vanligt inom keramikindustrin att använda det i glasyrer? Brukar inte se det som ingrediens i kända recept. Ungefär vilka mängder kan vara rimliga?

ler
0

Ja det är vanligt, 5-10%

Forma
0

#14: Tack! Duger det med Aluminiumoxid från någon av keramikleverantörerna eller är den för grov?

ler
1

Kan gå men det brukar vara lite grovt, du får prova

• Redigerat 2024-05-12 14:32 av ler