Och i morgon startar arbetet med att göra glasyrer
Ett välfyllt "skafferi"….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det är en bråkdel av vad som finns
Kul att få se!
Är du i Neapel?
Nej men inte så långt ifrån jag är i Fisciano
Kul att se litet av ditt arbete.
Ska glasyrerna du tar fram nu användas till något särskilt? (Tänker på de röda fasaderna i Stockholm.)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det är stengods glasyr som ska på marknaden inom kort, dom har inte så mycket erfarenhet med stengods så dom frågade mig om jag vill göra det för dom, det är både till industrin och till normala keramiker
Jag märker hur viktigt det är att ha styr på råmaterialet, olika fältspat och olika kvaliteter på det mesta men med lite tålamod så går det. Det enda som jag inte får att fungera är en glasyr med nefelin syenit som dom får från Spanien och det är något helt annat än den norska, men det ska nog lösa sig
Spännande glasyrer.
_
_
Ja det är mycket enkla recept, mycket wollastonit, dolomit och olika fältspat
- Redigerat 2024-07-04 22:45 av ler
Så kul att du delar med dig!
Så går turen hem till Köpenhamn, har fått erbjudande om att komma till Vietnam och göra lite glasyr där men det är långt borta så det måste jag tänka på
Jättespännande!
Jag såg en 5 rums lägenhet som är ledig där jag var och den kostar 250€ i månaden!!! Lite andra priser än här i Köpenhamn
#25: Ja, den summan känns helt osannolik i "vår" värld…….
#27: Ja, när man tar fram glasyrer avsedda för försäljning till keramiker ("köpeglasyrer"), brukar man vara litet kritisk, om någon glasyr skulle visa sig alltför känslig och varierande, beroende på tjocklek, värmearbete m.m.
När t.ex. de gamla Brodab-glasyrerna togs fram, valdes många bort, trots att de kunde vara väldigt fina under speciella förhållanden, men att de var så känsliga att de kunde väcka frågetecken och besvikelse om bränningen avvek litet från den "optimala".
De glasyrer som "tålde" rimliga variationer, fick gå vidare och saluföras. Det var en ganska hård ursållning, och många brännprover gjordes…
Ugnar (och människor) är ju ofta väldigt olika..🙂
Tänker inte specifikt på de glasyrer du visar här, utan "pratar" litet allmänt om detta med glasyrframtagning för bred försäljning….
- Redigerat 2024-08-07 21:32 av Bo§e
Ja du har så rätt också vad gäller dom här glasyrerna, måste funka bra under dom flesta normala förhållanden. Jag åker ner igen och jobbar vidare
Så har jag beslutat mig för att åka ner igen en månad i oktober det blir skönt

Tack för att du delar med dig!
En sån borde varje keramiker ha. Skulle underlätta mycket. 😁
_
_
Ja det blir till en del glasyr med det som finns i systemet, gäller om att dreja på ordentligt
#18: Wow den mörkblå ser ju helt magisk ut!
Sättplattor *
Och jag som undrade hur de var att sitta på. 😁
_
_
Jag får prova imorgon
Apropå sittplatser, kommer jag nu att tänka på de fina, fullt funktionella soffor (i lergods), tillverkade hos Höganäsbolaget, som jag en gång såg vid Höganäs Museum….🙂
Undrar om de finns kvar där…..?
Jag ville gå på keramik museet men det var stängt så klart
#46: Är guldet använt till att färga in glasyren med?
_
_
Ja det är det, det är cassius guld purpur, alltså en förening mellan tenn och guld. Lite dyrt men kul
Spännande att se! Jag är avundsjuk, vill också åka på glasyrresa!
Ja du får göra det
Men jag fick gjort en del glasyrer till 960 grader och det var bra
Ser härligt ut!
_
_
#54: Får mig att tänka på den vår, som vi fortfarande väntar på, och ser fram emot…🙂
Tidigare i veckan kändes det som vår här också. Åtminstone vårvinter. Soligt, ljust och varmt. Idag tyvärr mulet.
_
_
Ja så var det några dagar i Köpenhamn men så kom det snö och 7 minusgrader, inte just vad man önskar sig

#11: mmmm de gulbeiga♡♡
#62: Tack för denna resa du gav oss! Så roligt och intressant!!
Jag tror att du har med dig litet av vårvärmen när du kommer.
_
_
Ja jag hoppas att det är sant, kunde vara skönt
Vad skönt att du också har vår Bosse