Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerdekoreranybörjarfrågorstengodsglasyrercebexunderglasyr
Läst 363 ggr
Mariel64
0

Färgpennor/kritor

Hej.
Är det någon som har erfarenhet av Cebex färgkritor/färgpennor/vaxpennor?
Jag är ute efter att använda något smidigt till att precisera färgning av tex små pupiller i ögon, prickar som dekoration och att ev skriva text på stengods.
Någon som funkar bra/bättre? Eller går det lika bra att använda pensel?
Det framgår inte heller hur grova/stora kritorna är… någon som vet?
Tack

Bo§e
1

Ug-pennorna är storleksmässigt ungefär som vanliga blyertspennor (passar i en pennvässare).

Kritorna är betydligt tjockare. (Har tyvärr ingen måttuppgift)

Båda sorterna har viss "krit-karaktär", och är litet halvhårda, vilket gör att de fungerar bäst direkt på skröjad skärv (dvs hårt underlag).

Om man t.ex. vill dekorera ovanpå en annan ug-färg, eller något annat obränt, är det bäst att göra det med pensel.
En penna eller krita skulle riva bort den underliggande obrända färgen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-08-14 12:36 av Bo§e
Ulla
2

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
Mariel64
0

#1: 👍🏻

Anna F K
4

Jag har använt mig av cebex vaxpennor och ug-kritor. Personligen föredrar jag vaxpennorna, inte lika spröda. Blir lite charmigt ojämnt som när man ritar med vanliga kritor, se bild.
Har även använt färgpennor, dock inte från cebex. De skulle jag säga är bättre för detaljer och skrift (större precision) och passar bra om man vill ha en linje som ser tecknad ut.
Vill man ha detaljer/skrift med skarp linje skulle jag nog snarare köra på dekorationsspruta med underglasyr eller liknande.

IMG_1028.jpeg

Bo§e
3

Ett "trick" för att tillfälligt mjuka upp pennorna, är att blöta toppen av pennan.
Ställ pennan i ett glas med litet vatten ett par minuter, så får man en jämnare, flödigare linje, under en begränsad tid. Sedan får man göra om proceduren.

Detta har jag provat med "Hobbyceram" pennor, men det kan vara värt att testa även med andra fabrikat…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)