Keramik iFokus

Keramik

Etikettutrustning
Läst 121 ggr
kinnekulle
0

Guldpensel

Har för mig att jag läst att man kan skudda dina penslar lite..dvs att göra dem lättare att tvätta ur efter guldmålning. Så trist att köpa billiga och bara slänga

Bo§e
0

Vad menas med "skudda"…?

Nej du skall inte behöva slänga penslarna efter målning.
Enligt "traditionen" rekommenderas att du har en uppsättning penslar som enbart används till guld eller platina, och inte används till något annat.

Direkt efter målning rengörs de lätt med guldförtunning (eller faktiskt också med vanlig cellulosaförtunning), snyggas till, och hängs upp.
Penslarna kan hänga med år efter år, och blir faktiskt bara bättre med tiden.
Satsa på penslar av naturhår. De kommer ju att hålla under lång tid….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

kinnekulle
0

Oj Bosse..mrn tack skydda blev skudda för brillorna var på annan plats:-)

kinnekulle
0

Stort tack igen♡
Tror jag frågade om att förtunna ett torkat guld..och har för mig att svaret jag fick var att det var svårt..stämmer detta eller kan man använda guldförtunning till det?

kinnekulle
0

Alltså nu menar jag att jag inte frågade nu om förtunning utan för ngt år sedan..äsch vad hopplöst kass jag är på att bara skriva en fråga..ja ja

Bo§e
0

#2: Ok 🙂

#3: Det blir nog svårt. Möjligen "biter" förtunningen på torrt guld efter lång exponering, men den största risken är att guldet blir alltför mycket förtunnat när man försöker, och då blir det ganska odugligt. Svårt att hålla koll på detta, m.a.o.

Alltför förtunnat guld kan hällas ut på ett fat, så att lösningsmedlet avdunstar, tills koncentrationen är tillräckligt hög igen…..

Vid spädning är guldförtunning att föredra, eftersom den innehåller samma lösningsmedel och olja som guldet.
Cellulosaförtunning bör enbart användas för rengöring.

Bäst är att se till att man aldrig behöver hantera torrt guld. genom att rengöra penslarna på en gång, efter användning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-08-26 20:34 av Bo§e