Pensel
Hej!
Vilken pensel rekommenderas till att dra tunna koboltsträck med? Nån som håller mycket oxid/vatten 😊
Det finns många sorters linjepenslar som fungerar bra.
Om man vill dra långa, tunna linjer fungerar en svärdsläpare bra, eftersom den håller mycket färg. (bilderna)
Googla på "svärdsläpare", eller "linjepensel".
Vad som alltid gäller, är att man får anpassa färgens konsistens till den aktuella penseln, för att få ett bra flöde av färg.
Om man jobbar med "köpefärg", handlar det oftast om att man får tunna ut den.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-30 13:32 av Bo§e
Toppen, tack Bosse! Är det så att en skvätt transparent glasyr i oxid+vatten är en bra lösning för att måla med eller finns det andra knep att hålla ihop oxiden med vattnet?
Om du inte tänker glasera ovanpå dekoren, kan ditt förslag fungera.
Om det "flyter" för mycket, bind med kaolin eller någon annan vit lera, och minska mängden kobolt.
Om du tänker glasera föremålet, är det lämpligt att blanda kobolten med kaolin, eller någon annan vit lera som du har.
Koboltoxid är väldigt stark, och för att dekoren inte skall "flyta ut" i glasyren, får du jobba med en blandning av "mycket" kaolin / "väldigt litet" kobolt.
Kanske så här:
Kaolin/lera 98-99 %
Kobolt 1 - 2 % ( Ja, kobolt är ruskigt starkt…😬)
Det är en bra idé att "riva samman" blandningen i en mortel.
Du får göra litet tester…..🙂
- Redigerat 2024-09-30 14:32 av Bo§e
#3: Okej! Så kaolinet gör inte kobolten pastellig i färgen?
#4: Ingen större risk, Problemet är snarare det motsatta när det gäller kobolt.
Man får oftast jobba med att göra blandningen tillräckligt svag …..🙂
#5: Okej! Bra för billigt är det ju inte ;)
#6: Ja, att den är så stark, är trösten med den dyra kobolten…🙂
Koboltoxid är (relativt sett) ganska grovkornig, så "riv" ihop blandningen i en mortel, som jag föreslog ovan.
Det minskar kornstorleken och sprider färgverkan bättre i blandningen.
Det är särskilt viktigt, när det handlar om så små mängder.
- Redigerat 2024-10-03 15:59 av Bo§e
Det ska jag testa. Först o främst kommer jag måla på det glaserade obrända. Gäller kobolt-kaolin blandningen då också?
Om du tänker måla på det glaserade obrända, kan det löna sig att tillsätta "en gnutta" glasyr i färgblandningen.
Gärna samma glasyr som föremålet är glaserat med.
Jag säger "en gnutta", för att det är svårt (!) att ange någon speciell mängd, men det skall inte vara mycket alls….
Glasyrtillsatsen skall bara se till att dekoren får en snygg yta, och inte blir skrovlig.
Okej, tack för dina kvicka svar!
Trevlig fredag!