Ventilation
Hej!
Har nu installerat en fläkt enligt Bosses rekommendationer i min lilla verkstad på 10 m2 och har dörren lite på glänt för att det ska bli bra drag.
Men nu blev det varmare i rummet och glasyrbränningen tog en timma längre.
Tidigare har jag haft en bordsfläkt som sätter luften i rörelse och två fönster öppna för korsdrag.
Min fråga: om jag sätter igång bordsfläkten (och ev öppnar fönster) kommer den nyinstallerade väggfläkten att fungera lika effektivt och dra ut gaserna?
Hur gör jag Bosse?
Mvh LenaHof
Knepigt, men går säkert att lösa, när man nystat litet bland frågorna..
Brände du till samma topptemperatur som tidigare ,denna gång…?
Om topptemperaturen var densamma, och bränningen ändå blev förlängd, är orsaken till detta en grundläggande fråga.
Det kan bero på att rummet blev så varmt att automatikens mätvärde blev förskjutet, och att bränningen därför fortsatte litet längre än den skulle. Från 40-50°C rumstemperatur och mer, kan detta hända.
Det ger varmt rum och överbränt gods.
Om godset blev "normalbränt" kan vi troligen stryka denna denna teori.
Men, den extra timman kan också ha berott på ett tillfälligt spänningsfall på elnätet.
Spänningsfall förlänger en stengodsbränning, och ger ett varmare rum (med litet överbränt resultat)
Tätare sättning kan också förlänga en bränning, men troligen inte med en hel timma….
Och så ventilationen:
Om du använde dörren som "inluft", kanske den dörren leder in i nästa rum, som i sin tur är stängt…? Det skulle kunna försämra ventilationen.
I så fall vore det förstås bättre att använda fönstret för inluften. (eller se till att det finns "fri" inluft via dörren och intilliggande rum)
Ja, detta föder en del spretiga tankar, som kräver att man försöker bena upp "vad som är ägget eller hönan", så att säga.
Förlängdes bränningen enbart pga varmt rum, eller blev rummet varmt pga förlängd brännning…? 🙂
Och, berodde det varma rummet helt eller delvis på att ventilation av någon anledning varit försämrad…?
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-10-10 15:15 av Bo§e
#1: Hej, skickade ett långt svar igår men det gick tydligen inte iväg??
Nytt försök. Först lite historik: ugnen är ca 13 år endast använd 3 mån varje sommar, elementen ser fina ut. De senaste 2 åren har det tagit längre o längre tid för bränningarna. I år satte jag in en bordsfläkt och öppnade fönstren ordentligt och då gick tiden till topptemperatur (1230 grader) ner med en timma så troligen har det varit för varmt i rummet. Ja samma topptemperatur. Och ugnen var inte mer packad. Däremot har jag ett par plan med assietter och sättpelare på endast 5 cm.
Detta är en egen liten stuga så dörren leder ut i naturen.
Känns inte som godset är överbrännt. Inga kratrar eller att glasyren runnit mer.
Tack för att du tar dig tid Bosse!
Mvh LenaHof
#2: Du får köra vidare, och observera vad som händer.
Litet konstigt om rumstemperaturen blev högre med den nya, bättre fläkten…..eller blev den det…? Hur sitter den placerad i förhållande till ugnen…?
Kanske bränningen förlängdes av någon annan anledning…?
Element slits ju, och spänningen på elnätet kan svaja (inte minst när det börjar bli höst…)
En förlängd bränning ger ju i sig ett varmare rum, oavsett orsaken till att den förlängdes.
- Redigerat 2024-10-11 21:18 av Bo§e
#3: Fläkten sitter ca 1.40 m från ugnsröret.
Testade just fläkten igen och tyckte att det var betydligt mer drag nu än när den var precis nyinstallerad. (?)
Jag arbetar ju som sagt bara sommartid och ibland är det ljumma sommarnätter som kanske påverkar?
Nu stänger jag för säsongen och provar igen i vår.
MEN om det blir varmt i rummet och bränningen förlängs kan jag ha en liten bordsfläkt igång?
Mvh LenaHof
#4: Ja, i ett så litet rum måste fläkten förstås alltid hamna nära ugnen, så det borde fungera bra i alla lägen, så länge man har fungerande inluft.
Men även med bra ventilation, blir rummet oundvikligen märkbart varmare vid en längre bränning, jämfört med en kortare.
Det viktiga är då att det inte blir för varmt, helst inte mer än 40°C…
- Redigerat 2024-10-12 12:40 av Bo§e
#5: Ok, tack! Det blir nya försök till våren. / LenaHof