Spricker min tekanna?
Hej. Jag köpte en tekanna i Skåne i veckan. Den är från krukmakaren i Ystad. Den ser helt oanvänd ut och jag tror mest den stått orörd. När jag hällde i vatten så häller jag alltid som jag brukar. Först varmvatten från kranen. Sen lite kokande vatten och kör runt och sen hällde jag på resten. När jag ställde den på bordet så började den knäppa nåt otroligt. Så som lergods kan låta när man tar den från ugnen. Är det att den håller på att spricka? Nu har det avtagit efter en stund men är ändå orolig. Den kanske inte går att använda?
Man skall förstås aldrig vara tvärsäker, men knäppandet som du hör kommer troligen bara från glasyren, som krackelerar när spänningarna försöker jämna ut sig.
Antagligen är just den glasyrens utvidgningskoefficient inte "perfekt" anpassad till leran, vilket har orsakat spänningar, som nu håller på att skapa ett krackelyrmönster på insidan, när kannan nu utsätts för temperaturväxlingar.
Om jag får komma med en någorlunda kvalificerad gissning, tror jag inte att kannan kommer att spricka.
På den punkten tror jag att du kan vara lugn.
Knäppandet kommer att pågå ett tag, men till slut upphör det.
Krackelyrmönstret på kannans insida borde inte spela någon roll, rent praktiskt. Många tekannor är avsiktligt helt oglaserade på insidan.
Om det hade varit ett kärl för förvaring, hade krackelyren förstås varit mer oönskad.
Jag tror inte att det blir några problem, även om du får stå ut med knäppandet ett tag….
En annan fråga: Är glasyren på insidan densamma som på utsidan….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-05 10:48 av Bo§e
Nej den är lite "glansigare" på insidan.
#1: tusen tack för svar. Då kan jag fortsätta använda den 😊 glasyren är lite "glansigare" på insidan och matt på utsidan.
#3: Ok, bra att glasyren på insidan är blank, och därmed mer "sluten".
Glasyren på utsidan ser väldigt pigmentrik och "öppen" ut, och då kanske litet känslig för sura ämnen, vilket skulle kunna leda till utfällning av metaller om den hade varit på insidan.
Det var det som min fundering gällde…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-06 16:44 av Bo§e