off topic glasfärg
hej
försöker hitta riktig glasfärg. minns jag rätt skulle den brännas runt 400C.
köpte min i Valliens atelje för 40 år sedan och behöver ny.
alternativ
har du förslag på annan färg som inte är väldigt transparent.
provat både deka och pebeo Vitra 160.
båda blir för blaskiga.
håller tummarna!
// Lena
hälsningar från västkusten
// Lena
Jag tror jag förstår vad du menar med "riktig" glasfärg.
Den är en "enamel" som brukar brännas kring 550°C (litet marginal upp och ner)
De säljs normalt i pulverform, och skall blandas med lämpligt penselmedium.
Brukar finnas som både opaka och transparenta, och även guld och platina finns i detta temperaturområde.
I "modern tid" har det dock dykt upp s.k. "organiska färger", som bränns i lägre temperatur, men de är inga riktiga "enamels", och har inte alls samma kvalitet eller karaktär som de "riktiga" färgerna.
Dessa färger kallas också "glasfärg" i marknadsföringen, och det kan bli en begreppsförvirring när man söker runt….
Jag vet inte hur den här marknaden har utvecklats på sistone, men HÄR kan vara värt att börja "nysta"….
Men tryck inte på "köpknappen" direkt, utan ring först och ställ frågor…
Spaning:
"Riktiga" glasfärger verkar ha hamnat i skuggan av det stora utbudet av "organiska färger", som dykt upp på senare tid, och som tagit över hobbymarknaden…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-06 13:27 av Bo§e
Tack
som alltid den bäste Bosse
hälsningar från västkusten
// Lena
#3: Litet mystiskt… Har bestämt för mig att Heraeus och Degussa (som är de "stora drakarna" i den branschen) skapade blyfria färgkollektioner för bra många år sedan…
?
Utsidor är väl trots allt ok, och när det kommer till den egna hälsan, hanterar man ju så små mängder under kontrollerade former, att det inte "dammar omkring" i lokalen som glasyrer kan göra.
Bra ventilation kring ugnen är förstås ett stort plus…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jo det finns blyfria glasfärger, jag har en del av det och dom är gjorda på frittor som innehåller fluor, finns i alla färger och man kan även blanda dom inbördes eller ta en transparent och färga med stains går också bra men man kan då ändra på smältpunkten