Keramik iFokus

Keramik

Läst 189 ggr
annaskeramik
0

Elementens välmående?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.
Jag funderar på att köpa en begagnad ugn till min hobbyverkstad. På bilder från insidan av ugnen syns det att elementen inte helt sitter i sina fåror på alla ställen (se bild). Enligt säljaren går ugnen fint nu och håller en jämn temperatur i hela ugnen.

Min fråga är - kan det vara ett tecken på att elementen snart behöver bytas då de ser ut så här eller ser det ut så här ibland och det är inga problem?

Tacksam för råd!

ler
0

Jo det är ett problem som måste lösas! Gör man inget så kan dom komma att hänga ner mot varandra och då går det åt skogen. Man kan fixera elementen med klammer av kanthaltråd eller värma elementet där det buktar ut med en gasflamma så får man mycket försiktigt putta in elementet i spåret, och även här kan det vara klokt att montera märla så det sitter på plats.

annaskeramik
0

#1: stort tack för ditt svar! Skulle du säga att det kommer räcka att fixa det på de ”värsta” ställena eller ska alla element vara helt och hållet inne i skårorna?

Och hur fäster man kanthaltråden i stenarna? Är det väldigt svårt eller bara pilligt och att man måste vara försiktig så inte elementen går sönder?

Tack igen för bra och tydligt svar!

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, precis som Ler säger (#1).

Kan bara tillägga att värmning/tillbakatryckning, kan vara knepigt, om man inte gjort det förut, och det finns risk för att elementet går av om man är ovan eller oförsiktig.

Då kan man i stället låsa elementet i sin nuvarande position, med en märla eller två (ungefär som på bilden), så att det inte fortsätter att röra sig.
Elementet kan då fortsätta att göra nytta, sin livstid ut, och vid nästa elementbyte kan man montera det nya elementet ordentligt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-12-29 13:04 av Bo§e
annaskeramik
0

#3: tack för den idén Bosse. Hur fäster man de här märlorna i stenen? Och gör man märlorna av kanthaltråd?

Bo§e
0

#4: Ja, märlorna måste vara av kanthaltråd.
Omkring 1,5 mm tjocklek brukar fungera bra.

Böj den till ett "U", så pass långt att ändarna kan tryckas in åtminstone 5 cm eller litet till, in i teglet.
Man kan ta en trubbig träpinne till hjälp för att trycka.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-12-29 13:09 av Bo§e
Dan Roos
1

#0: Hej.

Jag har visat hur jag har gjort för att fixa mina element här på forumet.
Kan kanske vara till hjälp.

Länk:
https://keramik.ifokus.se/discussion/1574370/mitt-tips-att-radda-hangande-element

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!