Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 1347 ggr
monica.k
0

stora krukor

Är det någon som gått kursen "stora krukor" på formakademin? Hur var det och vad kostar det?

zzaga
0

Har inte gått den själv, men hört att den ska vara jättebra.

Sen frågade du om glasyrkurs Anders Fredholm håller även kurser i glasyr på just formakademin. Kanske bättre att skriva/ringa och fråga efter pris hos dom.

http://www.keramikskolan.se/

sannas
0

Jag har själv varit elev på Formakademin och gjort ett antal stora kruk-kurser i kursplanen, det var jättebra.

Vad jag kan utröna från de kurselever som kom "utifrån" och bara gick stora kurk-kurser så var det väldigt mycket som gick sönder i bränningarna, man har inte så många chanser på sig om man uttrycker sig så för att få ett resultat och då är det mycket lätt hänt att man fokuserar på fel saker ex. att verkligen göra stor kruka och jobbar med storleken mer än att göra det korrekt, tiden är knapp - och man får komma tillbaka för att glasera någon eller ett par veckor senare - då blev många väldigt besvikna eftersom det bara var jätteskärvor att glasera och bara några få fick skröjade krukor med bara en eller ett par sprickor i.

Jag tror kursen kostar mellan 3 och 4 000:-, matrialkostnad tillkommer i form av en kostnad om 40:-/kg färdigt gods - man väger alltså det färdigbrända godset och betalar efter vikt. Tilläggas skall också att en stor kruka väger som minst 25 kg och upp.

Kursen i sig är säkert jättebra, det är en teknik att göra stora krukor som du får lära dig. Men jag tycker inte att du nödvändigtvis ska förvänta dig ett resultat i form av stor kruka utan fokusera på att lära dig tekniken.

Lycka till!

Ulla
0

Jag flyttade inlägget till gruppen Kurser och utbildningar så blir det lättare att hitta.

(Sökfunktionen fungerar inte riktigt bra ännu, men det är flera som gnuggar sina geniknölar för att göra den bättre. För tillfället använder den Google för att söka internt, och alla sidor är tydligen inte indexerade.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_