Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningkeramikugnar
Läst 133 ggr
AaseLin
2025-05-15 13:20
0

Plugg eller ej?

När jag fick min nya ugn så fick jag inte med någon plugg. Jag kontaktade Brännpunkt och svaret från dem är att Kittec inte anser att man behöver någon plugg och därför inte skickar med någon.
Vad anser ni om det? Behöver jag ha en plugg och kan jag i så fall fixa en själv?

ler
2025-05-15 13:26
1

Tänker du att dom på kittec tänker fel? Ja så kan det ju vara. Men vill du så kan du tälja till en plugg av en porös ugnssten eller bara dreja en i stengods. Det är mycket prat om de där pluggarna och om man bränner guld så är det bra med god utluftad ugn men då är den där lilla pluggen för liten. Annars så tänker jag att ugnen är aldrig så tät att det skulle vara något problem

• Redigerat 2025-05-15 13:29 av ler
AaseLin
2025-05-15 13:28
0

#1: Hej. Jag vet inte vad jag tänker, men är van vid att man pluggar i en plugg i ugnen på min verkstad… funderade bara på fördelar resp nackdelar utan plugg…

ler
2025-05-15 13:32
0

Det blir i stort sett ingen skillnad, möjligen mister man lite energi om man inte har en plugg men minimalt

Bo§e
2025-05-15 13:40
1

Vissa ugnar har en konstruktion, där någon övre plugg inte anses nödvändig, och att ventilationen enbart regleras med det nedre spjället.
Nabertherm t.ex. har aldrig haft någon övre plugg, och fler tillverkare har sedan följt deras exempel.
Det är helt ok, så länge ugnen orkar nå sin topptemperastur på rimlig tid.

Att ha ett litet "korsdrag" i ugnen vid glasyrbränning, är bara positivt, inte minst då man bränner matta glasyrer….

När/om elementen så småningom blir så slitna att stengodsbränningar blir överdrivet "sega", kan man mot slutet av bränningen stänga det övre hålet helt eller delvis med en tuss keramisk ull, för att "krama det sista" ur elementen, men om ugnen har ett vettigt volym/effektförhållande, bör det dröja länge innan det behövs…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

AaseLin
2025-05-15 13:53
0

#4: Tack för svar. Då vet jag att det inte är nödvändigt, men vill jag ändå ha en senare så kan jag fixa en själv. 👍