Nya element
Hej!
Ett element har bränt av i min ugn. Önskar tips på bästa stället att köpa element från. Funderar på om jag bara ska byta det som bränt av eller byta alla. Vad ger bäst resultat?
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
Instagram: paolabrenneyiapottery
Du kan ju kontakta kittec direkt och se om du kan köpa av dom. Om elementen är slitna så ska du byta alla, annars får det nya elementet mycket större belastning och slits onödigt fort. Om du inte kan köpa direkt från Kittec så kan du kontakta Seemann i Stockholm
#1 vad hände det? Kom det något skräp i rullan som smälte sönder elementet?
#2: Tack!
De andra elementen ser fina ut, men tänker att det kanske är bäst att byta alla, så dom är i samma "status".
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
#3: Jag, jag tror att det legat något skräp precis där tyvärr…
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
Om elementen varit med länge, och det här elementet råkade bränna av först, är det bäst att byta hela elementsatsen.
Att sätta in ett nytt element i en för övrigt sliten elementsats leder bara till snedbelastning i elen, och ugnen får heller inte tillbaks sin "riktiga" effekt (den som står på typskylten).
Och det dröjer kanske inte länge innan nästa element brinner av…och nästa….
Om elementen däremot är skapligt nya, och ett element brinner av pga någon olyckshändelse, går det förstå bra att byta det enskilda elementet.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-05-30 11:40 av Bo§e
#6: Tack Bosse!
Ser du bilden på elementen? Hur tycker du att dom ser ut? Men jag tänker nog att jag byter alla.
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
#7: Det är väldigt svårt att med bara ögonen bedöma "var i livet" elementen befinner sig, men det ser ju ut som att något har hänt på ett speciellt ställe. Kanske något "främmande" som har hamnat där…?
Ja, att byta alla element ger givetvis det bästa resultatet, och därefter vet du att alla är lika gamla, och hur gamla de är….
Kom ihåg att rensa bort allt från stenen innan du sätter i nya element, nog inte nödvändigt att säga det men ändå
#9: Ja, allt "brunt" måste bort…! Det kan man inte nämna för många gånger…