Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerkeramik-bränningkeramikugnarbränningstengodsglasyrerglasyrbränning
Läst 386 ggr
eb_potter
0

Nybörjarfrågor

Hej!
Här kommer lite (säkert stendumma) frågor från en nybörjare:

1. Glasyrrester - har lite svårt att lösa det här med glasyrrester. Försköljer allt i en stor hink som jag tänkte jag skulle göra ny glasyr av sen. Har lite svårt att installera en sån separator under diskhon - brukar torka av/ur saker med hushållspapper. Kan man bränna det utan att det blir giftiga ångor/rök? Har ni några andra tips på hur man hanterar glasyrrester på bästa sätt (har ej rinnande vatten i glasyrrummet).
  2. Finns det nån nackdel att lämna kvar bränt gods i ett par veckor i ugnen efter en bränning? Jag sätter på min ugn som står 1,5h bort hos mina föräldrar och tänkte inte öppna den förrän om ett par veckor när jag ska dit igen. Finns det några nackdelar för ugnen/godset om man gör så?
  3. Om man har en liten spricka i glasyren på en skål, kan man dutta dit lite glasyr på toppen och bränna om den på samma sätt? Går det att laga den på det sättet eller är det helt kört? (Det är inte spricka rakt igenom eller på skröjgodset, verkar bara vara i glasyren)
  4. Vad använder ni för att slipa botten på era gods så de inte repar bord/bänkskivor? Jag köpte diamantslipblock från Temu men det verkar som det färgar av sig och blir fult på speciellt vit lera. Vad använder ni?
    Det var alla frågor jag hade för den här gången - tackar på förhand för alla tips jag kan få!
Bo§e
1

Hej,

1. Jag tycker att du gör helt rätt i att förskölja i en stor hink, och på det sättet samla ihop resterna. Det kan ju bli en spännande glasyr så småningom…🙂
    Själv skulle jag inte dra mig för att lägga hushållspappret i "brännbart", eller att själv elda upp det. Skulle tro att värre saker än så bränns (plaster, plastat papper osv.) på värmeverken, och här pratar vi ju om väldigt små mängder glasyrstoft…

Men, du skulle förstås kunna torka med en tygtrasa, som du sedan sköljer och vrider ur i den stora hinken. Då hamnar ju allt i hinken, till slut…

1. Jag ser ingen nackdel med att låta sakerna stå kvar i ugnen. Inget kommer att hända med dem.

2. Ja, du kan försöka laga sprickan så som du beskriver.
    Ta gärna litet extra tjock glasyr från botten av hinken.
    Lagningen blir nog inte osynlig, men med litet tur, kan det i alla fall se "mer helt" ut…,

3. Förstår vad du menar, men här har jag inget bra förslag. Kanske någon här kan komma med ett tips…?
    Det finns säkert diamantslipblock som inte färgar av sig….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-11-03 13:59 av Bo§e
eb_potter
0

#1: Tusen tack för alla tips!

ler
1

Det finns diamantskivor som man lägger på drejskivan och det måste vara vått, finns även slippapper i olika kornstorlekar som fungerar utmärkt på bränt stengods, blir som en spegel

ler
0

Spricka bara i glasyren? Menar du att det bara är krackelerat eller är det mellanrum ?

Bo§e
1

#4: Ja, mitt svar gällde om det är ett mellanrum att fylla. Bäst att förtydliga….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

eb_potter
0

#4: Det ser ut att vara ett litet mellanrum - men vet att det inte är sprika i skröjgodset.

ler
0

Då kanske det är för tjockt lager glasyr och det kan gå men som Bosse säger kommer det nog att kunna ses

eb_potter
0

Det spelar inte så stor roll att det syns, vill bara att den ska vara tät för bakterier.

ler
1

Det behöver du inte tänka på, om man diskar och torkar så kan inga bakterier överleva och dessutom så är risken för farliga bakterier mycket liten