Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningkeramikugnar
Läst 600 ggr
Martinasvenssonmalar
0

Keramikugn ?!

Vilken ugn ska jag köpa ?
Behöver köpa ny modern som inte drar så mycket el!
Frågan är vilket märke? Vill inte ha nån billig budget ugn men heller inte den dyraste för proffs!
Kom gärna med Förslag på nåt mittemellan som är bra
/ Martina

bjorn.lindberg
0

Rohde är vad jag hade rekommenderat. Nabertherm är också bra enligt många. Personligen hade jag hoppat över Kittec, klart billigare men tycker inte kvaliteten är där, i alla fall de två som jag har använt. Cebex/Cerama har egna ugnar, som jag fattar det byggs de av Rohde, men det skall du dubbelkolla med nån som faktiskt vet.

Kolla hur stora saker du tänker bränna. Om de inte är jättestora hade jag tatt en lite mindre ugn. Om du köper säg en 150 liters ugn så behöver du kunna fylla den med grejor varje gång du vill bränna. En ugn på 50 liter är smidigare i det avseendet. Å andra sidan kan du bränna större alster i en 150 liters ugn.

Om du bränner stengods är det bra om du kan komma upp i alla fall 1290 C utan för mycket problem. Även om du inte bränner så varmt, bra med lite marginaler. Traditionella stengodsglasyrer som du gör själv av billiga material, fältspat, kvarts, kaolin och krita behöver typiskt 1260-1270 C för att funka.

Bo§e
0

1.
Köp inte en ugn som har låg effekt i förhållande till volymen, i tron att den "drar mindre ström". Då får du en ugn som ger långa, sega stengodsbränningar och som förbrukar orimligt mycket element. Oavsett vad reklamen säger, blir det kontraproduktivt, beträffande ekonomitänkandet, och ägandet blir mindre fritt från störningar.
Om ekonomin sätter gränser, gå då hellre ner i storlek,, och välj en ugn med ordentlig effekt relativt volymen.

2.
Välj något känt, europeiskt fabrikat, med enkel tillgång till reservdelar och support.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
1

#2: Håller med Bosse, punkt 2 är viktigt. Köpa reservdelar från USA är dyrt och klyddigt.

ler
0

Cerama/Cebex ugnarna är byggda av Rohde men det är en billig utgåva och inte lika bra som originalet, så är frågan om du vill ha en kammarugn eller en top ugn? Jag är ju väldigt nöjd med Naber

Bo§e
1

#4: Ja, jag är också en Nabertherm-fan, om jag får säga min mening, men bland de toppmatade ugnarna, skall man då välja modellserien med "R" i beteckningen, pga effekten.

ler
0

Ja helt klart

Martinasvenssonmalar
0

#1: Tusen tack för svar! Stengods är det jag jobbar med! Ska tänka på alla dina tips och råd!

Martinasvenssonmalar
0

#2: Tack för svar

Martinasvenssonmalar
0

#3: 👌🏻

Martinasvenssonmalar
0

#5: Okej tack 👌🏻

Martinasvenssonmalar
0

#4: Jag har en frontmatad nu, tycker de toppmatade känns bökiga ! Men det är väl nåt man vänjer sig vid kanske

ler
1

#11 ja jag tycker också bäst om en frontmatad ugn, bättre arbetsställning och solidare konstruktion, men ja man vänjer sig vid att ha en toppugn och dom är ju en hel del billigare. Har du någon idé om hur stor den ska vara?

• Redigerat 2026-01-31 20:37 av ler
Martinasvenssonmalar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12: Jag hade gärna haft ett innermått minst 50x50
Hittade en som hette
”Pyrotec PY 138 HS med styrenhet”
Nån som vet om den skulle vara ok?

Bo§e
0

#13: Det är inget fabrikat som jag vet så mycket om.

9,6 kW till 138 liter, kan väl sägas vara "sådär", förutsatt att elementen är beräknade till "vettig" trådtjocklek, och inte är för tunna (vilket jag inte känner till)

Personligen har jag inte så bra erfarenhet av "ovala" toppmatade ugnar. De som jag varit i kontakt med har haft en benägenhet att bli litet "slappa" i teglet med tiden, och tappar stadga och täthet.
En cirkelrund toppmatad ugn, håller samman bättre, just pga att den är rund, dvs spännbandens spänning strävar mot ett naturligt centrum.

Tänk på att den, enligt tillverkaren, kräver 20A säkringar.

Det är, som sagt, inget fabrikat som jag vet så mycket om, men det här är de iakttagelser jag gjort…

Ok, den är billigare än en Nabertherm Top 140R, men de 16000:- i prisskillnad kan "ätas upp" i längden, pga kvalitetsskillnad.

Martinasvenssonmalar
0

#14: Tack för svar ! Ja jag tyckte priset var bra i förhållande till storlek !

Bo§e
1

#15: Ett ugnsköp är bland det mest långsiktiga man kan tänka sig. Man äger den under väldigt lång tid (i alla fall en bra ugn), och man måste tänka i ett långt perspektiv.
Det kan räcka med några extra elementbyten med den "billiga" ugnen, och vips så var den inte så billig längre…

Och, hur kul är det att byta element…?😐

….tänker jag…..

L.A.E
1

Över 40 år har de byggt ugnar PYROTEC Brennofenbau GmbH 49074 Osnabrück
Deutschland

ler
0

Naber top 140 kostar 48 tusen