Keramik iFokus

Keramik

Läst 161 ggr
PetraCharlotte
0

Skröj

Hej! Under min senaste glasyrbränning gick en säkring. Ingen glasyr smälte ut. Innan ugnen öppnades o jag upptäckte detta satte vi igång en skröjbränning i den andra ugnen (visste inte då att en säkring gått så säkringen var ej åtvärdad). Plockat ur det skröjade godset precis nu. Är nu osäker på om skröjen nådde topptemp. Godset är hårt men ev något mindre ”klingigt’ när man smätter med fingret mot det (hoppas det är begripligt när jag skriver så 😅). Jag kör ugnarna under natten som regel. Nu har jag fixat säkringen o bränner om glasyren under dagen idag så jag ska ha koll. Men frågan är nu, om skröjen inte gått upp i tillräckligt hög temp behöver den också brännas om eller klarar godset glasyrbränningen ändå? Jättetacksam att få era tankar kring detta. Jag har en kollektiv verkstad o vill INTE äventyra med andras fina alster 😳. Petra

Bo§e
0

Hej,

Om du har en någorlunda modern, digital styrutrustning, skulle den ha larmat och avbrutit (med felkod) om skröjbränningen inte uppnådde programmets temperatur.

Om allt betedde sig normalt, och bränningen avbröts på normalt sätt (dvs utan avbrott och felmeddelande), kan du utgå från att den inställda temperaturen uppnåddes.
I annat fall skulle styrningen ha reagerat och "sagt till"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

PetraCharlotte
0

Tack för svar. Jag har dessvärre inte en modern ugn utan en äldre med manuell styrfunktion. O ugnen hade inte gått upp då allt glaserat gods var helt matt. Kust nu är ugnen uppe i 550 grader o jag följer under dagen. Men om det är så att skröjen inte gick upp till 950 grader men är hård kommer den att klara glasyrbränningen?

Sintring
0

Vilken automatik har du?
Stängde automatiken av ugnen eller hur blev ugnen avstängd?

Bo§e
0

#3: Ja, det är ju den avgörande frågan. Om automatiken stängde av ugnen, bekräftar det ju att den inställda temperaturen faktiskt nåddes….

Men, med bara 2/3 effekt, tog bränningens segment 2 (den "snabba" delen) troligen litet längre tid, vilket skulle kunna förklara varför godset har en annorlunda "klang", eftersom det ökade värmearbetet orsakat ett litet "högre" brännresultat än det förväntade….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-27 14:28 av Bo§e