Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglaseringutrustning
Läst 116 ggr
kinnekulle
2026-08-10 10:30
0

Kompressor

Hej jag tänkte köpa en liten kompressor till att sprutglasera med har restrerande utrustning men just nu ingen kompressor
Vill gärna ha en liten smidig en..har tidigare haft stora tunga..men eftersom den inte ska användas till att pumpa lastbilsdäck.;-)..vad ska jag tänka på
Hur många bar/ kg ska den klara att ställas om till osv.
Tar tacksamt emot förslag

Bo§e
2026-08-10 13:12
0

För att fungera bra med en sprutpistol, bör kompressorn kunna leverera åtminstone 100 l/min. Är dock ingen exakt vetenskap.

Det har säkert kommit nya kompressorer på marknaden, som jag inte känner till, men de har, principiellt, olika sätt att jobba.
En liten kompressor utan tank "låter" hela tiden, medan en maskin med tank är tyst i perioder, för att sedan väsnas en hel del när den återuppbygger trycket.
Liten kompressor med liten tank väsnas oftare, än en stor kompressor med stor tank.
Och som sagt, den lilla, utan tank, låter hela tiden….men hur mycket….?

Mitt "favorittryck" vid Sprutglasering är ca 2 bar. Jag ställer regulatorn så att visaren pendlar ungefär mellan 1,8 och 2,2 när jag jobbar.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-08-10 14:07 av Bo§e
Bo§e
2026-08-10 14:46
1

Pga ljudet, är kompressorn något som man gärna "gömmer undan" någonstans.
Om det finns en källare, kan man placera kompressorn där, och dra en slang upp till verkstaden.
Ett kul exempel minns jag från ett besök hos en glasgravör. Där hade man placerat kompressorn högst upp på vinden, där den hängde i takstolarna, i några gummirep…..🙂

ler
2026-08-10 15:15
0

Dom små som är någorlunda tysta har för lågt flöde tycker jag, man kan ju bygga en låda med isolering och det hjälper lite på oväsen men svårt att få det riktigt bra

Bo§e
2026-08-10 15:22
0

#3: Ja, för lågt flöde är irriterande, för att inte säga kontraproduktivt.

Håller med om att det är svårt att få en inbyggnadslåda riktigt bra… Det dämpar inte ljudet jättemycket, och så måste lådan ha ett luftflöde (kylningen) in och ut, osv. Blir mycket jobb för ett halvdant resultat…

Att placera kompressorn någon annanstans i huset, eller att helt enkelt stå ut med att den brummar en del, är nog de två vettigaste, eller mest realistiska möjligheterna att kunna ha en bra kompressor, som räcker till.

Tips: Om kompressorn placeras någonstans längre bort i huset, välj en litet grövre slang än den som medföljde kompressorn, så undviker du onödig flödesförlust längs vägen.

Utomhusplacering är inte rekommendabelt, eftersom det bildas kondensvatten i tanken (som skall tappas ut då och då), och om det vattnet tillåts frysa, kanske inte tanken mår så bra av det…..

• Redigerat 2026-08-10 16:02 av Bo§e
kinnekulle
2026-08-10 23:20
0

#2: ha ha ja det var ju åxå en ide;-))

bjorn.lindberg
2026-08-13 19:59
0

Har en kompressor från HBM, 50 liter, som bor i en ljudisolerad låda. Tänkt för tandläkarmottagningar och håller sig runt 55 dB vilket inte är så farligt. De har varianter som inte bor i en låda, så vitt jag kan se ligger de runt 65 dB, har dock inte provat nån själv. Hur som helst, gillar produkten, finns olika varianter, e.g. https://verktygide.se/product/hbm-50-liter-professionell-lagljudskompressor-P20566.html

Beställ HBM Oljefri Tyst Kompressor 50 Liter på Toolsidee. I lager! leverans 1-2 arbetsdagar. Toolsidee: För alla dina professionella verktyg.