Keramik iFokus

Keramik

Läst 139 ggr
Bagossa
2026-08-17 15:47
1

Experiment reduktion elugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag läste någonstans att man kunde använda ett kärl med lock (saggar) preppat med kol och sitt föremål för att göra en reducerande atmosfär i sin elugn. Jag "limmade" igen locket med plattengobe och körde det tillsammans med saker i skröj. Topptemp 980C inget speciellt. Mitt val av föremål var en liten poslinsskål med matt kristallglasyr färgad med kopparoxid. Tanken var att försöka få fram en röd färg.

Bifogade bilder på grön före och brun(?) efter.

Mja, det var väl inte en total flopp men den fick snarare lila fält än röd. Jag sökte på nätet när grillkol spontant antänds och det verkar vara runt 300C. Det som hände, om jag får gissa, är att under tiden ugnen svalnade åter-oxiderades det mesta av glasyren och endast de tjockare partierna behöll lite röd färg och framstår som lila. Dvs för hög temperatur så under tiden ugnen svalnade han den oxideras igen. Eller så måste man upp till något runt denna temperatur för att reduceringen ska kunna attackera glasyren. Så lösningen måste bli att stänga in föremålet så att luften inte kan ta sig in under avsvalning. Men det löser jag inte i min saggar. Den är för övrigt drejad i degel-lera. En mardröm att dreja för övrigt med rejält grov chamotte.

Bo§e
2026-08-17 16:01
1

Kul experiment, och det är ju som du säger, att kolet (eller vilket bränsle som helst) är "aktivt" innan glasyren ens har smält. Och eftersom kärlet inte är absolut gastätt, så är atmosfären inte tillräckligt syrefri när den skulle ha gjort mest nytta.
Men att en viss reduktion förekommit, kan vi ju konstatera.
Intressant….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-08-17 16:02 av Bo§e
Kickand
2026-08-17 16:28
1

Kul! Det finns en holländsk keramiker som kör saggar i sin elugn, kanske värt att kolla?
https://www.jolandavandegrint.com

Homepage of Jolanda van de Grint, ceramics
Bo§e
2026-08-17 16:40
1

Jag besökte John Leach för en massa år sedan. Då sysslade han flitigt med saggarbränning i lergodstemperatur.
I behållaren "begravdes" föremålet helt eller delvis i sågspån, vilket resulterades i ett slags svartbränning, som var väldigt effektfull.
Den del av föremålet som inte var täckt av spån, behöll lerans naturliga färg, vilket kunde utnyttjas på många kul sätt.

Oskröjat "greenware" sattes in i behållaren, och spånet packades runt omkring på olika sätt. Sedan kördes en vanlig skröjbränning, och det var klart….

Bagossa
2026-08-17 17:39
1

Intressant, det får mig att tänka att man kanske kan utsätta mig min skål för en Raku bränning. Jag får annars helt enkelt bygga mig en ugn som går på gas, diesel eller ved.

Bild från sidan.

ler
2026-08-17 23:48
1

Man kan ju använda naftalin det funkar bra

Bo§e
2026-08-18 00:25
1

#5: Jag tänkte också naftalin. Men finns det fortfarande…?

ler
2026-08-18 11:26
1

Ja här i Danmark finns det men det ser ut som att det har blivit förbjudet i Sverige enligt AI, så får man väl åka till Danmark 😊 skämt åsido det var ju lite rökigt kommer jag ihåg så det finns väl bättre alternativ. Har man möjlighet att ändra på sin (gamla) ugn så är det ju lätt att göra hål i botten på en elugn och ett utluftnings hål i toppen och reducera med gas, det gjorde jag efter naftalin perioden och det funkade mycket bra men så klart inte lika bra som den stora gasugnen som blev sista steget i reduktions historien, gasugn är ju lite vanskligt om man vill ha en bra och stor ugn, mycket dyrt initialt med allt säkerhetsutrustning

Bo§e
2026-08-18 11:36
1

De äldre ugnarna från Lyngby/Scandia, hade reduktionskanaler som standard.
Fyra hål nedtill på sidorna, precis lagom stora för naftalinkulor, som var ett populärt reduktionsmedel.

I manualen fanns ett kapitel om reduktion, där man uppmanade till att köra 4-5 oxidationsbränningar mellan varje Reduktionsbränning, för att spara elementen.

Bagossa
2026-08-18 12:21
1

På youtube finns videor på hur man kan anpassa en elugn för reduktion mha alkohol. Det verkar inte så svårt. Då skulle jag vilja ha min ugn ute så att jag säkert kan leda bort rökgaser. Nu står den i en källare. Bäst hade väl varit att helt enkelt hålla ögonen öppna efter en gasugn. Men det får bli i framtiden.

ler
2026-08-18 17:21
1

Jag tänker att du kanske skulle testa en annan glasyr och se hur det blir, jag skulle tro att det är möjligt med en muffel bränning

Bagossa
2026-08-18 18:23
1

#10 Ja absolut. Jag ska testa med "en riktig" koppar röd för reduktion. Och lite annat. Denna glasyren svarade väldigt dåligt på SiC intern reduktion. Så min misstanke var att det skulle kunna bli sådär. Men jag ger inte upp. Jag har ideer som långt överskrider min tid.

ler
2026-08-18 18:47
1

Ja kul, man kan använda grafit också det är effektivt, jag tror inte att det nödvändigtvis måste läcka in syre i muffeln, jag hade en klasskompis på konstakademin som experimenterade med muffelbränningar och det var mest med oxider och brännbart material av olika slag, en gång fick han en spricka i muffeln och det var väldigt tydligt att det hade kommit luft in som gav helt andra effekter, och det är säkert också en fråga om hur brännkurvan ser ut

ler
2026-08-18 18:50
1

Grafit brinner först vid 600-700 grader enligt AI

Bagossa
2026-08-18 20:58
1

Grafit är en bra ide. Jag tror även att jag använde för lite kol.
Jag tänkte försöka mig på att Raku bränna ett alster med samma glasyr till helgen… Annars får jag väl bygga en ugn för reduktion.

ler
2026-08-18 21:15
1

Men är det lergods som du har bränt? Är det inte stengods? Då blir väl en Raku bränning inte så givande för att se om det fungerar?
Och ja du kanske ska ha en gasugn, dom gamla Lyngby ugnarna var super fina och bra med fläkt så att man kunde styra både luft och gas, min var på 750 liter tror jag att det var och hade 6 brännare, det gick åt två tredjedelar av en 33 kg flaska. Det var 4 omvända flaskor och en förgasare så att jag kunde tömma flaskorna helt, jag hade den i en verkstad i Helsingör men det blev för mycket med tillverkning, försäljning och annat så jag var bara där ett år

Bagossa
2026-08-21 19:30
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ok nu har jag värmt upp en testvas i min smältugn som har samma glasyr som skålen. Fast vasen här är stengods. När den var glödande röd lade jag den i tidningspapper i en plåthink. Där fick den ligga med lock på tills det slutade ryka.
Kristallerna blir inte röda men glänsande metalliska istället. Bakgrunden blev mörkt röd.
Okej, så reduktion fungerar bra men det krävs en mera raffinerad process än dessa.

ler
2026-08-21 21:10
1

Kul 🤩 ju inte dumt en bra vägledning

Bagossa
2026-08-21 21:14
1

Ja, det duger för att se om glasyren svara bra på reduktion. Jag har redan tidigare provat intern reduktion med SiC utan framgång. Denna typen av bränning, som jag förstår att amerikaner kallar Strike Fire, är nog rätt väg att gå. Fast inte på så vis jag har gjort här ovan.