Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 2732 ggr
minx
0

Lycka - Ny keramikugn!

Idag har jag lyckats övertala karln om att en ny keramikugn är en bra investering. (Eftersom min nyinköpta begagnade behövde så mycket kärlek och omvårdnad :/ )
Jag är såå lycklig!! (Och den som sa att lycka inte kunde köpas för pengar… hur fel hade han :P )

Vanja-K
0

Ibland kan lycka köpas för pengar.Glad Lycka till!

Bruzapetra
0

Åh, vad härligt!! Grattis, inte dumt att köpa sig lycklig ibland:)

Hubert
0

Grattis! Du kan kanske bygga om den gamla till en rakuugn och elda på med gas i den istället…..

carriz
0

Hur stor ugn skall du satsa på ?

Vilken snäll karl du har….han får nog till de` i kvällKyss

Lycka till med ugnsköpet! Carriz

minx
0

Tack jag är så peppad ska bli så spännande att bränna sin första ugn..
Det blev en 190 liters toppmatad (precis lagom får vad garaget klarar av i elförbrukning :P)

Nu har jag lite kluringar på vad jag ska göra med den gamla… rakuugn låter jätteintressant men kan man göra det av en frontmatad och kan man ha ugnen inomhus alldeles bredvid garageporten då eller måste den stå ute?? ( det är en 160 liters som väger en hel del)

pluppan
0

jag har en gammal ugn som rakuugn. min är dock lite mindre. min var även den frontmatad och jag tippade den på ända så att den blev toppmatad. det gamla topphåletm blev då gasport i perfekt höjd. jag gjorde däremot ett nytt lock i plåt och fiberduk eftersom det gamla locket är tungt och började bocka sig när man lyft det i värmen. ja har min ute i trädgården eftersom det ryker och brinner så dant vid raku

helenahenstedt
0

Jag har sett en film med Henrik Allert. Han hade sin, frontmatad, inomhus precis vid verkstadens ytterdörr. Kan han kan väl du! Vad jag minns var den ganska stor, han gör ju ganska stora grejer. Tror att det ska finnas en hemsida, prova att googla, det kan finnas bilder från verkstan.

Berätta gärna sen hur du har gjort…

minx
0

#7 det var precis så jag tänkte att man placerar den alldeles vid garageporten.

pluppan
0

jag skulle nog inte vilja köra med gasbrännare i/nära garaget

för du ska väl inte köra med el eftersom ugnen var paj

susanne.k.wall
0

Pluppan, Pluppan, så himla smart. Såklart man gör så om man har en gammal ugn som inte funkar. Vilket snille du är!

pluppan
0

#10 hehe ja, det tycker jag också…….

(ibland)Oskyldig

Kan väl nämna att min ugn vägrar att oxidera dock för konstruktionen är så himla tät. trots nytt fiberlock med ganska stort hål i och trots att jag provat att glipa locket rejält och flyttat brännare så blir alla turkosa glasyrer vacker djupröda. måste nog borra upp lite hål på sidorna men det har inte blivit av.

pyromanen
0

#11 då hade det varit bra om vi kunde komplettera varandra Pluppen, jag vill ha kopprigt och det blir likförbannad turkost. Senast torkosrandiga julkulor (hur snyggt är det?). Min hög av sprucket leca är för otät….

pluppan
0

#12 du får se om du kan hitta något gammalt lik till ugn som du kan använda istället men då måste du ju bränna med gas

tänkte nog själv bygga mig en vedeldad i vår för att det är så himla mysigt om man har gott om tid och så kan jag köra oxiderande i den istället

pyromanen
0

#13 man behöver inte ha så gott om tid faktiskt. En timmes feseldning, 25 minuters brassa på och sen är första portionen klar och de nästa protioner går ju lika fort som med gas.. går utmärkt att hinna med en vanlig vardagskväll efter jobbet… i alla fall på sommaren när det är ljust… :) vad trevligt det var att tänka på ….

pluppan
0

det lät ju inte så farligt i tid

första ugnen brukar ta ca 45 minuter för mig med gas så det var inte så stor skillnad

åååh om det snart är sommar…….rakuugnen går, lite sidosnack om keramik och annat kul och ett glas vin

Hubert
0

Vi fräste på med stängd lucka för luftintag så lågorna slog ut i 30 sekunder på slutet och de som blev gröna innan blev rosa…..för tunt med glasyr men i alla fall reduktion!

Bregotta
0

Kul Minx! Åh,  jag är lite i samma situation, har en gammal ugn med kägelautomatik men har blivit lovad att få köpa ny större modernare när vi sålt båten i vår! Jippee!!! Kul att tänka på, se sig om och drömma! Jösses tänk om vi inte får sålt den?????? Fundersam