Mellandagsrea
Nu efter julruschen finns det en del saker kvar på hyllorna som inte blivit sålda. Hur göra ni, rea någon gång i hela butiken, eller säljer ni bara sekunda billigt? Själv har jag aldrig varit på någon keramikrea utan har bara köpt sekunda i keramikernas verkstäder när de har öppet hus och de säljer ut. Har t ex Blås och Knåda rea? Jätte nyfiken på att höra hur ni gör och hur ni ställer er till REA.
Själv har jag en fyndlåda som jag förflyttar udda föremål och hyllvärma till när jag tycker det passar. Men jag vet inte riktigt om det är ett bra sätt.
God fortsättning på det nya året också.

Om man gör helt nya grejer varje säsong är det kanske smart att ha rea i slutet på säsongen då, om dom inte kommer att gå att plocka fram och sälja vid ett senare tillfälle. Annars vet jag inte, jag har aldrig sett nån som har det, och jag skulle nog inte själv göra så. Iså fall enstaka grejer om man gjort nåt riktigt konstigt som ingen vill köpa !

Tycker det är bra med "korgar" som man kan lägga saker i som stått länge o man är trött på att se i hyllan. En del människor älskar att rota i korgar efter ev fynd! Det är roligare (för mig ialla fall) att få göra nya saker.

Jag har inte heller varit på någon rea hos någon keramiker men är det för att keramiker enligt tradition inte har rea eller är det för att vi har en stående kollektion i flera år?
Hur ställer ni er till sekunda och hur bedömer man ifall det är sekunda? Hur sätter ni pris på det i sådana fall?
#3. Jag säljer aldrig "andra sortering", det åker på tippen, det är svårt nog att prissätta det man är nöjd med.
#3 Jag tror många rear genom att sätta saker på andra sorteringen. Där kan man ju ofta hitta udda saker från en kollektion som utgått. Andra sorteringen i min verkstad innehåller mer udda saker än sekunda.
Vad är sekunda? Så individuellt, jag tror det har diskuterats i någon tråd. Jag tror det var LeWe som sa att ibland frågar folk varför något hamnat i hennes andra sortering och då står hon och vrider och vänder på föremålet och har ingen aning… Hihi!
Pris? Är det fina saker som 'bara' är udda kan de kosta som allt annat. Annars drar jag först 10%, är det saker som åker till tippen om ingen köper dem NU kan de åka ner på 20-lappen, beroende på vad det är för saker förstås.
#4 Bojjan, varför ingen andra sortering? Bara för prissättningen?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

#4 I min fyndlåda brukar ibalnd mina vänner som ofta är hos mig undra varför saker ligger där. När jag säger att de stått på hyllorna i kanse två år har de aldrig sett dem.
Så ibland har folk svårt att se grejer. Av det har jag lärt mig att flytta om saker ofta. Sen har jag märkt att saker som står högt upp säljer dåligt. När jag flyttar ner dem kan till och med min sambo som ofta är och hälsar på utbrista ”Ååå den där är ny”. Jooo visst, säger jag. :o)
Jätte kul det där med LeWes andra sortering. Jag har heller ingen andra sortering. Är det fel så är det fel och då slänger jag det. En del saker sparar jag för att t ex formen blev bra men inte glasyren eller tvärt om. Dessa saker brukar vissa rycka i. En gång var det en dam som ville köpa mina glasyrprover. Sådana där små fyrkanter av olika leror och olika glasyrer. Folk är bra konstiga.
#5. Ja det är en stor bidragande orsak, en annan är att jag har väldigt svårt för att sälja det som jag inte tycker om själv och ibland är det ju korkat, somliga kunder vill absolut ha det som ligger i lådan till tippen och förstår inte alls vad det är för fel på det. F.ö. har jag också blivit klok på att det har stor betydelse hur man exponerar sina alster. ….men jag tycker alltid att det är jättesvårt med prissättning!

#7 jag tror jag förstår hur du känner, om man inte själv gillar sakerna vill man ju inte att de ska stå ute hos folk som "dålig reklam" för något man gjort oavsett om ägaren gillar det.
Men jag är kluven i frågan. Det är klart att det är bra med rea om det är lite kvar i kollektionen och man påbörjat en ny. Om man ändå kan stå för grejorna och det inte är något fel på dem…

Det har hänt att jag åkt till lokala sopstation med saker och sen träffat en person som berättade att han "hittade" en sak som han "plockade" upp! Han frågade mig om det var OK, vad ska man säga? Numera ser jag till att krossa väl det jag slänger!

#9 Appropå slängda saker hade vi ett jätte storst grovsoprum där jag bodde förut och där skulle man sortera som bara den. Jag hade slängt fem skålar där som det var fel på. Nästa gång jag kom ner hade någon plockat upp dem och ställt dem i ”Ge bort hörnet” som också fanns och det var bara två kvar. Jag blev jätte paff och som du ser jag nu till att krossa allt ordentligt. Slängt är ju slängt och det är mitt val.
Jag har en andrasorteringshylla för saker med småfel -oftast glasyrfel eller skevhet och utgående modeller. Det som är mer fel på krossar jag och lägger i enlåda utanför dörren där det står varsågod -då drar folk iväg med bitarna och jag slipper åka till tippen med det…
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Kul!! Kajsa; menar du att folk tar "krosset" också??
Jepp, just det
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Kanon att ställa ut krosset. Då blir alla planterings-sugna blomfantaster glada. Kan man bättre ha i en blom-krukas botten.
eller kanske att ha som mosaik i ett betong fågelbad???
Jag har en mor som tar allt jag ratar….alltså det som inte klarar att säljas som sekunda..så sekundan kan vara grejer som folk undrar vad det egentligen är för fel på..Har väl vid några tillfällen haft % på allt i butiken även keramiken då vi haft jubileum och annat som ska firas..Funderar på att ha 50% rabatt på en valfri vara när jag fyller 50 år i mars ..kul marknadsföring om inte annat..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ha ha Abbi känner igen det där med en mor som "tar allt" har själv en "släkt och kompislåda" där allt är gratis.

#16 50% på en valfri vara när du fyller 50år tycker jag låter som en jättehäftig grej
det tycker jag verkligen att du ska göra Abbi.s..Vilken kul grej!!!!
Bitte