Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3856 ggr
LindaC
0

Glasyrförfrågan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kunniga!

Jag har kommit över några jättefina bilder på keramiska föremål tillverkade i Polen men blir inte riktigt klok på hur de glaserats. Invändigt verkar det ju vara en vanlig blank glasyr men utvändigt??

Har ni några förslag och idéer på hur man får till denna vackra yta?

Linda

pyromanen
0

Kul,håller precis på med en bok som heter keramik 1000-1600 och dehär krusen du viser är väldigt lika skånska saker från 1400-talet i formen, med den tummade foten dessutom.

(beklagar att jag inte har nån gissning på det du egentligen frågade omGenerad, men det dyker säkert upp någon!)

Elorion
0

Ja dom var vackra. Vet du hur de ser ut under? Är det en svart lera med en transparant glasyr på insidan månne? Eller en sidenmatt på utsidan… eller en engobe… näe du jag har inga raka svar. Känns som om man vill ta i dem för att få svar:)

pyromanen
0

hmmm  eller saltglaserat kanske.. på en lera med sådär 4-5% järn i??

Elorion
0

mmmm…. hur gamla är dom? Vilket årtal…

Vanja-K
0

Jag tror att de är glättrade på utsidan. Se upp med glaseringen! Ofta är det bly i från andra länder.

Vanja-K
0

Ytan utvändigt kan man ju få genom glättring och svartbränning. Speciellt om man stryper syret.

LindaC
0

Tack för uppmärksamheten!

Det är nytillverkade föremål som är gjorda efter historiska och förehistoriska förlagor. Så pyro, du har förmodligen helt rätt! Och jag blir inte förvånad om dessa polska hantverkare har använt traditionella metoder såväl vid bränning som vid glasering. Har själv enbart sett föremålen på bild men jag skulle också gärna vilja "talla" lite på dem.

Vanja, vad innebär det att föremål är glättrade?

Är det någon som har bilder på svartbrända eller saltglaserade föremål?

Jag lägger upp ytterligare en bild på två föremål med olika ytor. Vad tror ni?

ijonsson
0

Att GLÄTTA innebär att man putsar den läderhårda ytan med baksidan av en sked eller en slipad sten så att ytan blir blank. Det finns säkert andra sätt att glätta på men det är så jag gjort när jag glättat.

pyromanen
0

Här är ett saltglaserat prov av en lera med drygt 4% järn. Ha överseende med fotokvalitén!

Om det är högre järnhalt blir det helt svart, har dock inte testat nån mörkare lera än denna.

saltglazed
0

jämn yta.. vi får ruggig järnkristallin yta med så mycket järn

pyromanen
0

Är nyfiken på vad järnkristallin yta innebär!  Hur ser det ut?  Den kan även bli såhär jämn (samma lera)

(nästan trådkapning)

saltglazed
0

Blir impad av dina fina grejjor. undrar hur du gör för å få in dina bilder hit.. jag e inte så datakunnig

pyromanen
0

(Tack!)

När du skriver ett inlägg så finns det strax under en liten ruta där det står bifogad fil och om du trycker på bläddra så kan du leta upp en bild (om du har den liggande antingen i din dator eller på en skiva du kan stoppa i datorn förstås)… sen är det bara att publicera.

saltglazed
0

ja nu ja *L* tackar provar nu hehe

saltglazed
0

så här vill vi ha det

Vanja-K
0

Lindas liknar mycket dina pyromanen. mycket snyggt! Dina Linda är också fina, så klart!

# Jag glättrar som du ungf. Men jag tillsätter olika oxider eller någonslip, för att få mer varierade ytor.Speciellt metalliska ytor.Eller matta.

saltglazed
0

ja tråden spårar ur men det e fina grejjor den glättade keramiken. ett sätt åxxå för å låta det se lite primitivt ut e å soda salta sen bränna i elugn har provat det nångång för längesen..

pyromanen
0

Tack så jättemycket för bildinfon saltglazed! Utgår från att första bilden är dethär järnkristallina..  På kannorna är ju grymt fin yta!

Vet du nåt om vad som mer spelar in - varför går det bra ibland och andra gångar blir sånt "kristallint"? är det mer saltat?

saltglazed
0

hade jag haft en saltprovugn så. men vi har en väldigt långsam avsvalning som kanske e gynnande i det här fallet. jag har inte vågat å köra fläkten från 1200 till 1100 grader på avsvalning. jag e nyfiken å se hur resultatet skulle bli. men man laborerar ju med mycket pengar då.

pyromanen
0

Hur långsam är "väldig långsam avsvalning"?  Jag bruker snabbsvala från 1300 ner till 1000 på ca 50 minuter genom att bara ha öppna eldlucor och öppet spjäll när jag slutar kasta in ved. (vid 1000 stänger jag igen allt och det tar sedan ca 48 timmar innan den är nere under 90 grader om inte jag är för otålig och går och smygöppnar spjället lite efter något dygn.. då kan det gå på 36 timmar ca….)

saltglazed
0

om jag har ugnen färdig vid 22.00 tiden. så nästa morgon vid 08.00 tiden så är ugnen nere i 900 grader. men  dan  efter så på morgonen e hon 500 grader då gluttar jag lite in.. sen på eftermiddagen har jag tömt den å rensat alla plattorna.

pyromanen
0

Vad är det som gör att du inte vågar köra fläckten som du skriver (jag vet ju inget om fläktar, har ju bara skorstensdrag:)) Vad skulle kunna hända?

saltglazed
0

ingenting troligtvis. rädd å få fel färg ska prova nästa bränning. den jag har satt nu e de mycket beställningar i. men lite extra luft e säkert bra för färgen.

Hubert
0

Funderar lite på bilden i frågan för den här skålens svarta del har jag bara engobe och den är hög halt ball clay så det tror jag har gjort att det är en blank yta som ser ut som glasyr. Bränt stengods i 1260 grader.

saltglazed
0

Har den blivit blank av bara ballclay?

Hubert
0

Här är receptet!

410 g     Wollastonit
50 g       Bentonit
250 g     Ball Clay
40 g       Kromoxid
30 g       Koboltoxid
20 g       Kopparoxid