arbetsbänk
hej
jag funderar på vad man ska ha för arbetsbänk. vilket material är bäst, eller ska man ha flera bänkar i olika material beroende på vad man vill göra? vad har ni?
En hederlig huggkubb (med hyfsat stor diameter) är suverän att slå lera på, men det är ju ingen bänk…

Bra bänkmaterial i en keramikverkstad är t.ex. marmor. Precis "lagom" lersläpp, lättstädat osv. Kan fås från gamla butiksinredningar m.m. Och obehandlat trä i alla former är bra. Plastlaminat är helt hopplöst att hantera lera på….
Mer ideer..?

Jag har marmorbänk, jättebra att knåda lera på. Köpte den för säkert 25 år sen och den har fått utstå mycket, men hållt hela tiden.
På en kurs hade vi bänk av spånplatta, det var också bra, men marmor är bättre…

Jag har stora rostfria arbetsbord och det funkar bra och är lättstädat. Nackdelen är att det är en väldigt kall yta så det är inte så behagligt för händerna o armarna…
Ett robust bord som "svarar". Min dröm är ett helgjutet men jag kan nog aldrig bestämma mig för vart det ska stå… Huggkubben "svarar" ju toppenbra, och så är den flyttbar:)
jag har en vitlaserad spånskiva funkar super.Gör så att inte leran fastnar för mkt.
Jag har obehndlad ek…funkar bra det med..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Drömmen vore ju ett stort marmorbord (att kasta, och kavla leran på) i en tung stabil järnram, med en stor tjock obehandlad träplatta i (att knåda på bla). Gärna med några lådor under, så man kunde ha det att skissa, och skriva vid också.
Ett sådant bord är jätteroligt att ha ända tills man flyttar…..!

Jag fick tag på min marmorskiva jättebilligt. Satte in en annons i lokaltidningen och fick massor med svar.
Oops! Nu kom jag ihåg en sak. Fick för flera år sedan en marmorskiva av min bror uppe i Överkalix. Tyckte att den skulle vara perfekt till min arbetsbänk. Tyvärr var den för tung för att ta med på flyget
så den ligger kvar däruppe - om nu inte någon tröttnat och gjort sig av med den. Hade alldeles glömt bort skivan 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
be din bror skicka den med bussgods det brukar inte vara så dyrt
Tack för tipset. Nu måste jag bara höra om han fortfarande har den kvar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
he he, fick ett granitbord (användes av farmor och tidigare för att mangla kläder på …) men om en marmorskiva är tung… så försök forsla ett granit-mangelbord från en källare på en bornholmsk bonngård till Värmland :) Det får stå kvar till ifall jag flytter dit :)

Fick ett superstabilt men ganska lätt stort bord som jag spännt på en spånskiva på med tvingar, funkar kanon.

Jag fick ett gammalt gediget verkstadsbord från en bilmeck med stadig metallram som jag limmade och spikade på en finflisig (eller hur jag ska beskriva det) spånskiva. Den suger jätte bra när jag knådar lite för lös lera och släpper bra när jag kavlar. Ytan blir lite skrovlig men det är bara att fixa till med en svamp. Jag tycker det är bra att den tar upp fukten. Den slår sig inte heller som många träskivor gör när man håller på med våt lera. Mycket praktisk tycker jag.

tack för alla svar. ni verkar ju vara väldigt överrens.
kan man ha glas? får en glasskiva som varit på ett kontorsbord gratis om jag vill. jag har mest arbetat på spånskivor förr och tyckt det är bra att den suger upp vatten ur en blöt klös, men är marmor bra så borde väl glas också funka.

Är tveksam till att glas håller….?

Jag tycker att marmor är bra att slå lera på men inte som arbetsbänk - föredrar spånskiva - samma gäller kanske för glasskiva..?
Eftersom marmor är en aning poröst och vattenupptagande, släpper den leran "lagom" bra……glas, plastlaminat m.m. är helt tätt, och leran fastnar lätt. Men det handlar ju om hur man tänker använda sitt bord…
Bosse

Hejsan!
En liten undran från en okunnig… Är det den "råa" sidan av en marmorskiva man ska ha som arbetsyta eller spelar det ingen roll..?
Har en extremt ful och sliten stilmöbel efter mina föräldrar med en slipad marmorskiva på toppen.. Nu känns det som att den äntligen skulle kunna komma till användning om marmor ger en bra arbetsbänk.
Tacksam för svar…..
#19 Testa vettja:)
En del marmorskivor kan ju vara behandlade med något på översidan, för att se glänsande och snygga ut, och i så fall (om ytan helt enkelt är för tät pga diverse oljor, vaxer m.m.) är förstås undersidan ett bättre alternativ. Om översidan bara är polerad, men i övrigt obehandlad, är det ju ok. Den blir snart litet mattslipad av leran ändå…
Sedan finns det ju "fuskmarmor", dvs marmorkross som blandats med lim, och pressats till en skiva….och det är inte alls lika bra. Sikta på att få tag i en "riktig" skiva.