Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3361 ggr
tubtub
0

Sandgjutning

Har någon provat på att gjuta i sand? Någon som har erfarenhet tips på bok eller någon länk till någon som håller på med den gjutningsmetoden. Jag har tankar att införa sandgjutning med barnen på jobbet.

tomica
0

Du kan pröva att ringa till Gustavsbergs porslinsmuseum, där det ganska nyligen var en två timmars visning i just sandgjutning.. Kanske det blir fler visningar då detta var mycket uppskattat av dom som var där..   / Thomas

lotta2
0

Lägg gärna ut info här om ni får något besked, vi är säkert många intresserade!! ( jag är, i alla fall….;D )

janet
0

Jag har provat på sandgjutning. Det är behöver inte vara så komplicerat. Du behöver förstås en behållare för sandet. Jag använde ganska stora lådor i trä.
Det finns säkert specialsand man kan använda, men jag använde "vanlig sand", inte jättefin och inte jättegrov. När du formar i sanden är det förstås viktigt att den är fuktig så att formen håller sig.
Leran jag använde var uppslammad plastisk lera. Den hälls i formen och efterhand som leran torkar gröper man ur den från mitten så att man får den tjocklek på väggarna som man vill ha.

…Jag hoppas att beskrivningen blev tillräckligt begriplig…Räcka ut tungan

lotta2
0

Janet, det låter just som du beskriver det som jag minns. Jag har faktiskt en bok där principen upptas i en artikel. Ganska intressant verkar det som, jag vill minnas att dom blandade sanden med lite olja och lite bentonit för att lättare kunna forma den, om jag inte minns fel. Slevade upp leran med en skopa och en slang i botten, ungeför som man gör rent i ett akvarium. Kan försöka kika lite mer på det i boken i em om jag hinner och minns…:D

bosse-cebex-gbg
0

Jag gjorde några sandgjutningsförsök för många år sedan, som blev ganska….tja…"kul"…. :)

Jag använde kvartssand från ett glasbruk, som blev ganska formbar i fuktigt tillstånd (men man kan nog använda nästan vilken fin sand som helst). Packad i trälådor.  Pressade ner några grunda skålformer, tryckte därefter in "mönster" i botten, lät sanden torka ett tag, och fyllde sedan med stengodsgjutslamma. Slamman byggde ganska jämn tjocklek, och jag öste och sög ur det mesta av överflödet, innan jag lät allt torka till hanterbar konsistens. Det tog ganska lång tid, vill jag minnas, eftersom sanden fortfarande var fuktig.

I mitt fall, var det "undersidan" som blev intressant. En sandmättad leryta, med det intryckta mönstret/motivet i relief…så de här "skålarna" blev i stället väggdekorationer. Den sandiga lerytan behandlade jag med en supertunn (verkligen tunn!) järnhaltig rödlersengobe som smälte i stengodstemp. Resultatet blev…hmm.."naturnära", med en väldigt speciell karaktär…    Rekommenderas för den experimentlystne..

Glad

tubtub
0

Tackar och bugar för tipsen. Ska ta och höra av mig till Gustavsberg och höra om det blir några fler visningar.

Gjutlera vs uppslammad lera vad är fördelarna- nackdelarna med att använda det ena eller det andra? Har funderingar på gjutslamman hur ska man tänka runt vattenmängd?  i vanliga fall gjuter man väl oftast i gipsform som lär suga mer än sand. Kommer antagligen göra lite prover själv men det är ju alltid bra att höra andras erfarenheter.

Hade bra!

bosse-cebex-gbg
0

Uppslammad "vanlig" lera kommer nog att krympa litet mer i torkningen, och det tar kanske litet längre tid innan den "sätter sig"….annars tror jag inte att det spelar så stor roll vilken lera man jobbar med.

pyromanen
0

En fördel med uppslammad lera är att man kan slippa knåda sin återvinningslera om man gjuter med den istället.  Använda spill altså.