30 års jubileum
Idag och i morgon firar vi att verkstaden har funnits på samma ställe i 30 år. Idag 10-15,söndag 12-16.
Om ni är ute och åker så är ni välkomna.
Annika och Lennart
Stort grattis till 30-årsjubileet!
yess, gratulerar!

Grattis!! Jag hoppas att jag också kommer att kunna fira 30 år i framtiden:)

Stort Grattis till de 30-åren! Vi har haft öppet hus på skolan idag, och igår plockade vi i gamla keramiksaker för att hitta grejer till lotterierna, och vad får man se en kruka av Lennart och Annika som varit med i kina ugnen på skolan, dedicerad till Kent, så nu står den prydligt och fint på hans skrivbord. Tänk vad mycket man hittar efter en flytt, undrar om det någonsin blir uppackat klart!
Vad är "kinaugnen" för sorts ugn? (nyfiken)
Såg samma ugn i Kina fast den var mycket större .Ungefär som en strandat val. Fronten på ugnen var ca 5 meter hög. Glasyrer som ox blod och andra mycket vackra glasyrer + pjäser på en två meter höga.Det var en upplevelse den resan för där träffade jag en snygg tjej som blev min fru . Nu har det gått 20 år och vi har tre flickor som ser till att man lever.Så vi firar 30 år verkstad och 20 år tillsammans.
Kina ugnen på skolan brände vi tillsammans med Lasse Östman .Bränningen blev super bra och vi har kvar en del saker och Kent fick en. Glasyr mäster är han Lasse Östman ,när Lasse höll ett före drag om glasyr, så kom de från Rörstrand för att lyssna ,det var full satt i lokalen.

#6 Vad kul att du träffade din fru i Kina. Annika låter inte så särskilt kinesiskt men men 
Nog för att vi äter mycket med pinnar men Annika är svenskan som var ute och reste.

Kinaugn en typ av angamaugn, vet faktiskt inte riktigt varför de kallar den så, enligt Fredholm är det endast i Lidköping den har det namnet, överallt annats: Anagama! den är ju väldans gammal, så jag antar att Kent och Stålhane liksom bara kom på det namnet….
I den här typen av ugn brände de sitt porslin med sin vita och blåa dekorer i glasyr. Sakerna stod ofta i kapslar för att lågorna och askan inte skulle komma åt godset .
grattis til erat jubileum!!!

Grattis! 30 år på samma ställe. Har du varit med hela tiden?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag var 23 år när jag drog igång krukmakeriet innan dess så var jag i min mors verkstad och jobbade i 5år .Sen var det också en hel del resor till Tyskland.

Men, det e ju faktiskt fantastiskt!! Jag blir så nyfiken på om du kan jämföra lite då-nu, vad har hänt inom keramiken, det vore jättekul om du har lust att skriva något, jag fattar att det har hänt en hel del, men ändå….köpkraft, utryck, att våga..
Ett stort jättegrattis!!!!!
till båda jubilumen!!!!