Hur lång tid???
Jag har precis (dagen innan midsommar) opererat handleden för karpaltunnelproblem. Det är ju inte så ovanligt. Jag undrar bara: Ni som gjort det - hur lång tid tog det innan ni kom igång med keramikandet efteråt? Jag vet att man skall vara försiktig, vill bara ha en liten indikation på vad jag skall ställa in mig på…
Vem sa att man måste vara försiktig?
Inget illa ment men vad betyder "försiktig"? Det du bör göra är väl att höra med läkaren, de brukar kunna uppmana till viss rörelse så snart det tillåter.
Jag opererade iof sig inte karpalen men shoppade kläder 2 timmar efter jag stigit upp från op-bordet (lokalbedövning) och slog bollar på rangen några dar efter.
Ju mer du rör på handen desto snabbare tror jag att du kan sitta vid drejskivan igen.
Lycka till!

Tack för svar godsägare!
Nja, viss rörelse skall jag väl göra, men man får inte överanstränga så att det svullnar vid handleden och tätnar till där igen. Det kan dessutom bli ärrvävnad så att det blir tätare än tidigare vilket ju inte är så bra.
Några "bollar på rangen" är det inte tal om just nu även om det var lokalbedövning, det kan jag lova,
är gipsad i två veckor och sjukskriven i 4…
Skall på återbesök efter de två gipsveckorna samt få sjukgymanstik så jag får väl reda på lite mer så småningom men jag bara undrade lite hur det var för er som gjort det…
Tror nog försiktig i detta hänseende menas med att man inte ska bära tunga kassar i den handen , inte anstränga handen med påfrestande rörelser repetativa mm. Du har väl fått inbokat en träff med sjukgymnast? Dom brukar ju säga att man ska känna själv efter och träna träna och träna dom rörelser man får på papper med sej hem?

Man skall vara mycket försiktig annars kan operationen vara ogjord. Högläge hela tiden. Absoulut ingen belastning. Fingergymnastik varje timme. När det gått några veckor kan du göra mindre ej så betunggande jobb. Att knåda tog lång tid för mig att utföra. Hoppas att allt gick väl och att du inte har allt för mycket smärta.

Hur lång tid tog det innan du kunde börja dreja, Poja? Centreringen är ju rätt tuff mot handlederna.

Kommer inte ihåg säkert, men jag tror att det var efter 4-5 veckor. Du kommer att känna när du kan börja dreja. Visst är det trist att inte kunna när man så gärna vill. Jag tänkte att jag får väl skaffa mig en massa inspiration istället, på nätet, utställningar etc. Det var så jag upptäckte detta forum. Så sen när det är dags att köra igång så har du massor med nya ideer att förverkliga.

Tack Poja, nu känns det lite lättare, hade trott ett år eller så! Jag skall göra den andra handen om 3 månader…
Oj, gipsad var inte jag.
Jag kan minnas fel eller jag kan ha blivit utsatt för en skröna men historien är iallafall rätt intressant:
En keramiker (1) berättade för mig att hon blivit uppringd av en kollega. Den keramikern (2) hade lätt panik då hon brutit armen och hade således denna i gips.
En utställning låg i faggorna och frågan var om hon (2) kunde få hjälp med att dreja åt henne.
Med stor tveksamhet så svarade (1) okej.
När (1) väl dyker upp i keramiker (2)´s verkstad så sitter denne och drejar för fullt! Hon hade tröttnat och klippt upp gipset…
Efter utsatt tid och återbesök blev läkaren chockad över hennes upptåg men kunde konstatera att det var det snabbaste hon/han sett ett benbrott läka!
*The end*
Om nu någon av dessa keramiker finns här så vore det kul att veta om jag drar en rolig historia eller om det är taget ur det ljuva livet.
Jag tycker att du ska ringa och fråga vad proffsen säger. Säg att du mer än gärna sätter igång så snart smärtan är borta (om nu så är fallet?). Fråga VAD som kan göra att du äventyrar operationen.
Annars har du ju fått bra indikationer här.
Lycka till och inte ska du behöva vänta ett helt år, möjligtvis tar det längre tid att nå full styrka men börja med keramiken och centrera ska du nog snart vara i farten med.
Vissa läker snabbare, jag har hört att händer är något av det svåraste att operera när det gäller frakturer…
Sitter här med min hönsknöl…den gör ju inte ont numer så jag är nöjd.