Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2551 ggr
katta2007
0

tips till bränningar

Jag har äntligen köpt mig en ugn (liten Naberterm toppmatad) och har kört mina första skröjbränningar. Behöver jag ha utjämningstid för skröjen? Jag har kört till 990C med 15 min utjämning men det är kanske onödigt?

När jag ska glasyrbränna behöver jag ha olika temperatur ramper till max temp eller kan man bränna så snabbt ugnen förmår? Jag kör stengods och använder än så länge bara färdiga (=köpta) glasyrer med temp angivelse. Är 30 min utjämning bra?

Och det här med käglor. Jag har läst inläggen här tidigare om käglor men ändå inte blivit klar med hur de används. Falltemperaturen hur bestämmer jag den? Jag har tänkt köra glasyrbränningen till 1240C och tänkte sätta med en orton 7,8 och 9, borde inte det ge mig rätt temperatur info om bränningen?

undrar och hälsar

katta

helenahenstedt
0

Långt bak i katalogen från Keramikexperterna finns en förteckning för käglor.

Utjämna även skröjen för att vara säker på att bränna bort organiskt material som kan ge problem senare, bl a i form av bubblor i godset. Beror lite på vilka leror du använder. Om 15 min räcker vet ej jag.

Vad har du för automatik till ugnen. Jag kör 100 grader i timmen upp t 600 och därefter för full. Ska du inte bränna Kristallglasyrer så kan du låta falltemperaturen vara på max, en glasyrbränning tar ca 1,5 dygn från det du sätter på ugnen tills du kan öppna.

Är lite ringrostig på det här, det kommer nog fler svar. Lycka till.

saltglazed
0

utjämning tror jag inte på. en dåligt fördelad effekt över utrymmet hjälper ingen utjämning. utjämning för mig e att slippa gå upp i så hög temperatur å låta tiden ha sin verkan. så har du 30 minuters utjämning. å istället låter ugnen gå 10 grader till så räcker det med 10 minuters utjämning. många leror e så rena så det räcker å köra godset upp till 900 grader för å förenkla hanteringen av glaseringen. när det gäller bränningen kräver vissa glasyrer en snabb ugn å en chans å kontrollera avkylningen. så en bra ugn kan vara dålig för någon annan.

katta2007
0

Hej å tack för svar! Jag tror jag ska sänka min skröjtemp till 950 och behålla utjämningen. Jag har ju så liten volym (60l) så temperatur fördelningen borde vara rätt bra i ugnen.

När det gäller glasyrbränning gör jag som du Helena 100C/h till 600 sendan full effekt. Jag har än så länge bara mina "köpeglasyrer" så det borde väl gå. Annat blir det när jag börjar göra mina egna kan jag tänka… 

Det är spännande att efter 20 år på kurser och i hobbykollektiv nu starta egen liten verkstad i källaren. Man mår ju så bra av att hålla på med leraGlad eller hur?

helenahenstedt
0

Tror inte det är någon skillnad i hur man bränner om man använder köpeglasyrer eller har blandat själv. Jag har ofta både och i samma ugn. Kristallglasyrer är som sagt en annan sak.

Med en sån liten ugn borde en glasyrbränning gå snabbare än 1.5 dygn, men det kanske du vet mer om.

mangobango
0

Kul för dig med en egen ugn! Jag har ett par tillägg till det som sagts.

Utjämning kan användas för att få mer jämn temperatur uppe och nere i ugnen. Men med en så liten ugn som du har så är det nog inte nödvändigt med utjämning för den skull.

15 min utjämning på skröj låter bra. Kanske kan du ha samma på stengodsglasyr. Jag skulle tippa på 15-30 minuter beroende på topptemp.

En köpt glasyr= någon annan blandat. Du har ingen aning om varför det blir som det blir. Egen glasyr= du blandat och vet vad som är i OCH kan förändra den så som du vill ha den. Plus att det är mycket billigare. Gå gärna en glasyrkurs för att förstå grunderna. Det går att läsa sig till också. Köp en glasyrbok som förklarar de olika materialen och deras inverkan. Då vet du vad du kan öka/minska för att påverka en glasyr.

saltglazed
0

envis som jag är så funkar utjämning bra om man inte får sin glasyr å smälta ut uppevid. slingor i botten brukar bli varmare där. men med utjäming blir det varmare i topp. men nere får det mer värme. blir allt bra e det bra men det finns kanon säkra glasyrer med stort bränningsintervall. å då funker det bra. men en dåligt fördelad effekt ugn hjälper det föga. har byggt smala gradientugnar som har varit låga å ojämnt fördelade slingor medvetet å där e det fortfarande skillnad på låg å högtemeraturzon även med utjämning.