Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5891 ggr
lotta2
0

Skorstenstegel

När jag idag var nere på byggåtervinningen fär att köpa eldfast tegel fick jag en röd sort som ska vara skorstenstegel, syntes tydligt att det suttit i skorstenar. Min fråga är om någon vet hur hög temperatur sådan eldfast tegel klarar?

Just nu är jag uppe på 3.85 m hög skorsten allt murat hittills med 1400 gr sten , och det bör ju inte vara något problem med dom återstående minst 1.5 m jag planerar att bygga med detta teglet, men det kan ju vara bra att veta vilken temp som dom kan klara av, om jag kan använda dom som lager 2 i dörren etc…

LarsT
0

Det finns inget annat sätt att avgöra det mer än att provbränna. Du kan i varje fall vara säker på att de tål mindre än 1400.

Vanliga skorstenar har jag rivit några stycken men det har varit alltifrån billigaste skräptegel till hårdare bränt vanligt tegel. Hursomhelst borde de kunna funka som avslutning på skorstenen men med kortare livslängd. Du har flamma ända upp ibland och det blir väldiga spänningar mellan kallt och varmt. De som använt vanligt tegel som avslut får ofta stora sprickor överallt, men har man järn runtom håller det ihop ändå. Betala inte för mycket för dem bara, det skulle inte jag satsa på. Några kronor stenen, möjligtvis…

lotta2
0

Ok, tack för infon. Ugnen jag rev och fick  1400 gr teglet ifrån hade ju vanliga tegel sista metern och det var fullständigt saltglaserat på insidan samt massor med krackelirgar och gick ju i bitar direkt när vi tog i det. Dessa känns ju lite fastare än vanliga rödtegel och är väl kanske ngt mittimellan. Jag får väl testa då och köra på.

Här är det sådan brist på tegel att man får betala 6 spänn per st för vanligt murtegel och 8 kr för ( s.k) eldfast tegel efter jag prutat ner priset på det s.k eldfasta.  Kanske lite dyrt men har man inget att välja på och vill ha klart sin skorsten så… Tyvärr är det svårt att hitta riktigt bra tegel här.