Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2611 ggr
giad
0

Svartbränning

Hallå där ute

Har en liten fråga om plåttunnan som jag skall införskaffa. Har hittat plåttunnor på nätet, de är förberädda med lufthål i botten samt locket är borta.(Har någon tunnor att sälja som finns i södra Stockholm). Var köper ni sågspånen, finns det något sågverk i södra Sockholm. Hur mycket spån skall man ha i botten och i mellan godstet. Har hört att man använder både sågspån och grillkol för att få det att brinna jämnare.

lotta2
0

Bor du centralt och inte kan få tag i ett sågverk kan jag tipsa om zooaffärer eller likande som fäör produkter för smådjur. Dom  brukar alltid ha små påsar med sågspån /kutterspån i för hamstrar etc. Betydligt dyrare än att köpa på ett åsgverk, men har man ingen bil eller ås kan det ju vara en lösning,  Själv köper jag mitt spån på Granngården i balar.

koko
0

Har Granngården halm?

Skulle vilja testa att bränna med halm i stället för spån eller tidningspapper, men vart köper man?

Hö känns lite som helgerån.

giad
0

Tack för tipset. Hur är det med tunnan som har lufthål längst ner, är det bra att det kommer syre underifrån?

lotta2
0

Ja, jag tycker det är bättre med tunnor med lufthål nere, för då kan man också lägga på locket lite grann och styra förbränningstakten- Men ibland bränner jag i en vanlig galvad tunna utan lufthål och det går bra också.

Koko, synd du inte bor i Halland, då kunde du hämtat halm hos mej, hela ladan är fylld med gammal sunkig halm…Men kolla hos olika stall i området, många har ju halm isf spån till hästarna, fast de flesta har väl spån numera så man kan ju få leta lite. Vissa butiker i Granngården har halm fast då är det nog i små påsar. Men annars kolla zooaffärer.

giad
0

Tack lotta2 Jag har ju vårt sommarställe i Halmsta Haverdal kommer dit i oktober är det i närheten av dig. Om det går lika bra att älda med halm,varför inte.

LeWE
0

På träslöjden i skolor kanske man kan få sågspån. En del skolor har utsug av spånet till ett förråd men jag vet av erfarenhet att det kan finnas annat i spånet.. ungarna tycker det är kul att skicka iväg allt möjligt annat i utsuget.. en gång var hela säcken full med frigolit!! Inte så kul men ungarna hade nog kul!Rynkar på näsan

Rozzy
0

Prata med ett snickeri eller någon som renoverar ett gammalt hus och ska isolera om, de brukar ligga löst på vinden.

koko
0

Har hittat "kaninhalm" i påse på Granngården. Det räcker till en bränning i alla fall!

Borde det inte gå snabbare att bränna ner än sågspån??

Och det där med att bränna med tidningspapper, det har jag aldrig lyckats med, elden kvävs ju av pappret efter ett litet tag. Hur packar ni med tidningspappret? Hårt, löst, små strimlor????

Rozzy
0

Sågspån är ju klassikern jag tror det brinner lagom fort.

Jag hittade min tunna i ett industriområde de var bara glada att bli av med den.

fyra
0

Hej ! nästan alla optimera afärer sälger sågspån finns många i hela landet

Freja15
0

Sorry fyra. Optimera finns bara i södra Sverige…Rynkar på näsan

Maria63
0

Det stämmer inte, Optimera finns även precis utanför Arlanda och om jag inte misstar mig så finns dom någonstans runt Stockholm också.

Rozzy
0

Optimera?

Rozzy
0

Det finns olika typer av sågspån….Foten i munnen jag föredrar inte kutterspånstorlek utan finsågat ekSkrattande för att slippa käran, den får jag från farsans såg.

Och nu hade de finsågad ek i små lådor nu indränkta i rödvin torkat till grillen 400g för 50:- det är som hittat för den kräsne, så nu har jag inte råd att bränna mer.

Jessika
0
#12 Maria63, stockholm ligger i södra delen av vårt avlånga land Flört
Freja15
1

Jag scrollade inte tillräckligt långt ner på deras hemsida. Men nu ser jag att de finns i Stockholm, vad bra!