"Spruckna" bubblor
Jag är ingen erfaren keramiker. Min första ugn jag satte hade jag en grön glasyr som jag brände, där jag trodde att ugnen gick upp i 1260 grader men det visade sig att när jag satte käglor 8-9 så var jag tvungen att öka gradantalet på ugnen för att komma upp till rätt temp. Min glasyr betädde sig precis som din. jag brände om den och då flöt glasyren ut.
Lycka till

Kanske för tjock glasyr? Prova bränna om.
Lycka till/Lena

Hej o tack!
Jag bränner om! Synd att behöva slänga 12 st muggar som jag annars är nöjd med!// CATH
Har du brännt med sammaglasyr innan å inte fått bubblor? Har du bytt lera?
Det kan finnas flera orskare till bubblor i glasyr/lera.
En är redan nämnd, inte utsmält glasyr, kolla temp i ugnen.
En annan kan vara för högt bränd och glasyren har börjat koka, kolla även då tempen, med koner förstås.
En tredje kan vara gasbubblor från leran, då kör man långsammare skröj för att bränna ur "skiten" ordentligt innan glasyrugn. Har du vit lera är det nog inte det sista, det brukar gälla leror med oxider och andra "föroreningar".
hej
det ser ut som glasyren har bivit för högt bränd eller alt. ligger förtjockt. jag skulle prova att sätta ett mer avancerat glasyrbrännprogram då du i slutet på bränningen gör så att det går långsammare upp i temeratur och ev. sänka hösgta temeraturen lite. bränn om och se om det hjälper.
inte säker på detta men du kan ju prova.
är det en glasyr du köpt färdigblandad eller har du blandat den själv?

Hejsan!
Jag kan tala om att leran är ny för mej
men har gjort ett litet prov på ett "blad" o det funkade.
Glasyren är färdigköpt jag har inte blandat själv.
Kanske har jag haft den för tjock också, ni ser -amatör, men men man lär sig väl alltid något nytt. Provar att bränna om den nu får se resultatet i morgon. Tack o bock//Cath
Lycka till nu då!

En reflektion bara…om jag förstår dig rätt har du satt ugnen på 120 minuters utjämning vid 1250 grader ? Det är isåfall väldigt onödigt, "normal" utjämningstid rör sig runt 30 min.. Man ska tänka på att ugn o element slits betydligt mer ju högre upp i temp de befinner sig och två timmar däruppe är väldigt mycket. Bubblorna kan isåfall bero på överbränning. Varför har du två timmars utjämning öht ?