Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1836 ggr
lotta2
0

Sotig ugn

I mitt ugnsbygge så har jag ju nu eldat upp min valvform för den gick ju inte att dra ut. Rök som sjutton länge gjorde det men till slut var den borta! (och valvet höll!)

Nu är hela ugnen täckt av ett tjockt lager med sot och fnösbitar, inte så där jättekul då det kommer falla ner på grejerna  i ugnen om jag sätter grejer i den. Går det att elda bort i ganska låg temperatur eller måste det bort med manuell insats = städning för hand/mindre kul.

Någon som vet? När brinner sot upp?

pyromanen
0

Sotet brinner upp garanterat! 

Under varje bränning när du reducerar vill det bildas sot därinne "på allt" men såsnart det kommer til syre så brinner det ju upp.  Sot är dåligt förbrända kolföreningar (olika föreningar med olika temp där de brinner) och nånstans runt 850 bränner de segaste av dom (om det finns syre sådet räcker)

Tror inte du behöver bry dig med mindre det sitter stora flager, då kan du väl sopa lite innan du sätter ugnen bara?

Grattis till valvet förresten! då är det inte så långt till premiären förstår jag!

lotta2
0

Ok. Pyro då vet jag att det lär vara helt borta efter 850 gr.  Bra, då kan jag elda upp resten av trädgårdsavfallet och förhoppningsvis bli av med en del av sotet också. JAg visste vad det är sot alltos, men inte när det brann upp. Tack för den info. Intressanta grejer! Egentligen är det ju mer av bekvämlighet vill jag ha bort sotet, för det fastnar ju på kläder och handskar så man ser ut som en sotarpojke från bilder från 1800-talet…minus storleken då.

Jojo, nu är det bara allra sista biten kvar på skorstenen samt eldboxluckorna som ska bli klara. Plus att jag nog får åka och jaga lite igen på mekanikern som skulle svetsa mina roster igen…Så snart är det dags! Så ska jag ju bara ha lite att elda i ugnen också, det är ju trevligare att elda en fylld ugn såklart…;D Men nu är jag så sugen att jag snart kör igång den ändå.

pyromanen
0

he he! klar du måste provelda lite också….

lotta2
0

Hehe, måste ju ha lite kul också, plus bli av med skräphögen på tomten! Hur går det med ditt eldande idag? Har du kommit halvvägs?

pluppan
0

åååååh AVIS!!!Skrikandes

grattis lotta!!!

lotta2
0

HEHE, snart är ni där också Pluppan! Skulle ni inte börja bygga nästa år till sommaren? Då är det ju inte så länge kvar ändå! 

Fick reda på att mina roster blir klara nu i morgon. Hoppas dörrarna blir klara nu i veckan också. Nu känns det helt plötsligt nära!!! Får skynda mej att dreja i verkstan nu…Skrattande så jag snabbt kan fylla ugnen!

pyromanen
0

#4 nu är det klart! (efter 1000 tog jag mig inte in till datorn nåt mer he he)

lotta2
0

Grattis till färdigbränt då! Hur snabbt brände du i dag då?

pyromanen
0

#8: Inte snabbt. började 8, slutade 19.45… nästan 12 timmar alltså. Det ville bli stor temperaturskildnad mellan toppen o botten (igen, har hänt flera ggr) troddde jag hade löst det genom att sätta jätteglest i botten denna gången. Hittar inte riktigt logiken när det blir så och när inte.  Nästa gång ska jag packa tätt som tusan högst upp.

Hoppas du kommer att berätta när du eldat!!!

lotta2
0

9, Usch, det där verkar ju vara en hel vetenskap det där med sättningen…Så mycket som det kan påverka och ändra förväntade temperaturstigningar och så, och så så mycket man måste testa sej fram. Sådant tycker jag känns lite jobbigt så här innan man börjar bränna, men jag antar att man får räkna med ett par bränningar innan man får lite kläm på det. Alla dessa variabler som man har att tänka på när det gäller vedbränt är spännande och lite läskigt.

Håller tummarna att det blev en bra bränning iaf, Pyro. Du kan väl berätta sen när du öppnat. Man blir ju så nyfiken ju! Klart jag också kommer berätta när jag testat första gången, kommer väl spricka annars…