Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5309 ggr
Freja15
0

Lera i avloppet

Hur gör ni med leran som kommer ner i avloppet? Det undrade jag igår då jag stod där och tvättade mina verktyg efter min premiärdrejning på min nyinförskaffade drejskiva. Finns det filter eller måste man rengöra avloppet då och då? Jag har ett litet handfat som jag tvättar grejerna i.

abbis
1

Du kan sätta dit en leravskiljare.. finns någon gammal tråd om detta i forumet..googla annars på leravskiljare..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Dolomit60
0

Enklaste varianten är en tunna, där avloppsröret går ner en bra bit i tunnan. rät långt upp på tunnan sätter man sedan ett rör, som går vidare till det rör som ursprungligen var anslutet till röret som kommer från diskhoven. ( Men som numer altså går ner i tunnan.

På så sätt samlar sig allt slam i botten av tunnan, medans det renare vatten, som samlas längre upp, när tunnan blir full, rinnner vidare i avlopssystemet.

Vill man kan man också lägga ner nån slags upsamlingsburk, med handtag i botten. Den bör inte vara för stor, eftersom det då kan bli väldigt tungt att tömma den.  Det finns definitivt roligare arbete att göra än att tömma tunga stinkande slamavskiljare, som stått och "jäst" i månader….!

Köper man en avskiljare har den ofta flera väggar, som vattnet ska rinna över, innan det rinner vidare. det är effektivare, men inte nödvändigt.

Dessvärre brukar slamavskiljare vara svindyra om man ska köpa färdiga !

Freja15
0

Hm

Har lite svårt med en tunna i den minimala toan där jag tvättar av allt. Tack för era svar, jag letade i trådarna men lyckades inte finna något om detta. Får kolla upp leravskiljare. Glad

marif
0

Jag har också ont om plats och brukar bara spola lite extra med vattnet innan jag avslutar för dagen. Än så länge har det fungerat bra.

goken
0

Jag vet att många drejare skrapar av leran från händerna vid drejning  på kanten in i vattenkrukan. Börja med att montera ett vinkeljärn vid sidan om vattenbehållaren som ni skrapar händerna mot, så slipper ni redan där 95% av allt lerslamma att komma i avloppet då leran hamnar på bänken vid sidan om.

Doriz
0

Vi har köpt stora rullar med billigt torkpapper och torkar av både händer och prylar innan vi spolar dem/tvättar dem i vasken/handfatet. Plockade isär och kikade för något år sedan och det satt ingen lera i rören undervasken så jag tolkar det som att det fungerar. Kanske fassnar det dock längre bort då det förenar sig med allehanda fetter, hår och annat mojs.

janet
1

Största anledningen till att jag har en slamavskiljare är pga av miljön. Jag inbillar mig att jag sköljer ut mindre mängd gifter i naturen än om jag inte hade haft den.