glasyrer HJÄLP
Ska göra min allra första egna glasyrbränning och upptäcker att jag inte vet hur jag ska blanda glasyren. Har köpt färdig glasyr från Cebex och dom har stängt och jag som tänkte prova nu i helgen. På påsarna står det inte hur mycket vatten jag ska tillsätta. Någon som vet hur mycket som går åt till 1 kg stengodsglasyrpulver?
Tacksam om ni som har lite mer erfarenhet har några tips. Annars får jag väl ringa dom på måndag…

En riktlinje är 8 dl vatten/kilo glasyrpulver.
Tack snälla, ska testa i helgen :). Vilka fina saker du hade gjort Helena.
Ett par andra tips till dig.
Ställmedel är bra att ha i glasyren så blir det ingen hård eller seg massa på botten, utan mer lättrört. Det kan du köpa av Cebex eller annan återförsäljare.
Jag har en handmixer för att röra upp glasyren. Det underlättar otroligt mycket istället för att stå och röra för hand med diskborste.
Fast diskborste är mycket bra jämfört med om man försöker med en slev eller pinne eller nåt!

Brukar alltid låta glasyrerna stå och "mogna" ett dygn i vattnet. Så får du inte glömma sikta glasyren. Så roligt för dig, lycka till!
En bra sak att använda är en vanlig stavmixer, om du blandar glasyrpulver och vatten i lagom mängd, grovblandar med en slev och sedan mixar det hela i ett par minuter så slipper du klumpar, du behöver inte sila glasyren, sparar mycket tid och möda.

#5 Håller med dej - sikta alltid glasyren. Väldigt irriterande om det skulle bli någon liten "klump" eller upphöjning i en i övrigt jämn slät och fin yta. Tycker absolut att det är värt den mödan att sikta!