Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3160 ggr
Sagakeramik
0

Vridna pipar

Hellojs

Nån som har någe bra tips på hur man blir av med vridna pipar på exempelvis tekannor.

Även om man skär dom snett tycker jag det är svårt att beräkna hur mycket leran kommer att vrida sig. Vissa leror vrider sig mer än andra. Nån som har någe bra tips?

lotta2
0

Jag får väl fortsätta klagolåten ovan med att  till och med vissa leror vrider sej olika mycket beroende på vilken våning i ugnen dom stått på. 

Enda sätten att helt undvika vridna pipa är väl att antingen att inte  inte skära piparna ( trots att det är snyggast), så det inte spelar ngn roll hur den vrider sej, att  bara ha handbyggda pipar,eller gjutna pipar, eller använda en och samma lera hela tiden, göra flera testpipar och skära dom på samma sätt som man brukar och bränna i lite olika temperaturer för att hitta  vridningen. Men det är väldigt lurigt tycker jag med. Konstigt nog uppstår vridningen oftast på den snyggaste kannan dessutom…

LarsT
0

Du bygger in vridet i drejningen. Prova att lyfta långsammare och pressa ihop leran med sken. Ska man skära snett hjälper det ju att skära så sent som möjligt när den har "vridit" klart.

Bäst häll får man annars med en bit snedskuret plaströr trätt utanpå och då kvittar det hur vriden pipen är.

Sagakeramik
0

Lotta:

Ett tag nu har jag kört utan att skära dom… mest för att jag blev lite trött på det där med att de vred sig… och naturligtvis på de kannor som jag lagt ner mer tid på. Men nu blev jag lite sugen på att göra några skurna igen. Efter mitt gipshaveri är jag absolut inte sugen på nån gjutning det kan jag försäkra dig om!!! Handbyggda har jag inte provat, tycker lätt det blir lite klumpigt när man bygger (för att jag är lite ovan vid det).

Lars: Jo, jag vet att jag bygger det vid drejningen och försöker tänka att den liksom vrider sig tillbaka åt det hållet den kom ifrån. Jag ska prova att lyfta långsammare och pressa ihop leran mer. Men jag tycker den vrider sig hela tiden, i torkning, i skröj och i glasyren. Tycker liksom inte att den slutar:(

Jag såg nån sån pipgörar grunka som jag inte riktigt vet hur man ska använda. En trägrej som är korniskt formad med ett handtag i ena änden. Är tanken bara att man lindar lera runt den? Nån som andnänt en sådan?

lotta2
0

Jag har också försökt med att dreja annorlunda, kanske är det då ibland det fungerar bättre. De gånger jag drejar pipar väldigt snabbt med väldigt få dragningar så slår dom sej mer än om jag komprimerar leran mera, så visst beror det på drejningen. Men det är lurigt. Just att tempen ställer till det ännu mer gör det extra lurigt.

Japp Saga, jag har en sådan fin pipmoj. Gör ibland pipar med den. Och det funkar alldeles utmärkt, ingen vridning och inget skumt. Men fortfarande är den drejade pipen snyggast, därför håller jag på och gör vanliga drejade pipar mest. Men på vissa tekannor gillar jag den andra pipen bättre. Har ett gäng med gamla trätomtar från Ikea i en väldigt anorektisk form som ser ut som ett par smala koner som är jättebra också som pipskapare, bara kavlar leran runt formen och tar loss.

CarolineD
0

Saga, du skriver att vissa leror vrider mer än andra, kan du tipsa om leror med så lite vridning som möjligt? Är det mer chamotte=mindre vrid som gäller?

Jag håller på med min första tekanna så det var intressant att få veta detta. Hur mycket vridning handlar det om?

poja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan det möjligtvis ha med formen på pipen att göra. Jag har aldrig råkat ut för fenomenet. Leran är Creaton.

Godsagare
0

Fantastisk kanna! Kul form!

Konstig undring…

Skulle det möjligtvis bli mindre vrid om man det sista man gör vänder håll på drejskivan? Alla maskiner har tyvärr inte den finessen men OM man har det. Att dreja "åt fel håll" de sista varven.

Har aldrig drejat pipar så jag har inte råkat ut för de problem ni talar om här.

LarsT
0

Jag har provat det där med att växla håll men det är svårt. Ett två tre så skruvar det åt andra hållet i stället. Men gör man alltid samma pipar och tränar in rätt antal felvarv så kanske …

Lera som med vilja och mening har berövats sin plasticitet, d.v.s. t.ex. kakelmassa, rör sig mycket mindre. Samma sak med chamotte-tillsats, speciellt molokit, som på sätt o vis "dödar" leran. Att de skruvar sig olika mycket i ugnens plan kan också ha att göra med att de sintrar olika mycket. Det blir värre skruv om leran sintrar tätare. När leran blir sådär sintringsmjuk har den mycket lättare att ge efter för sitt form-minne. Porslin är bra för skruvade pipar ! Eller, lera som sintrar högt men bränns lägre lider mindre av det.

Sagakeramik
0

Caroline

Det är som Lars skriver mer chamotte mindre vridning.

Min baslera är chamotte lös och en ganska "vrång" lera.

Porja

På så korta pipar brukar inte leran röra sig speciellt mycket.

Lars:

Tycker det är olika hur lång pipen är också. är den lång vrider den sig mer och är den kort vrider den sig mindre. Jag som mest gör unika tekannor kan tycka det är lite svårt att avgöra exact hur mycket en viss längd och bredd på pip vrider sig:(

abbis
0

Har bara varit med om fenomenet en gång och då när jag gjorde en lång kaffekannepip.Mina normala pipar är korta , smala och skurna  för att inte rinna efter..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Godsagare
0

Vad roligt att du testat att ha "felvarv", det var en ren chansning och inte tänkte jag så långt att det kunde bli skruvat åt andra hållet! Cool

mangobango
0

Jag har inte det problemet, inte hittills. Jag har en rund pinne som jag drejar längs med på utsidan. Drejar sakta och många ggr. Och bara åt ett håll. Jag låter leran torka ganska länge innan jag skär av o sätter på.

Har inte drejat kannor på ett tag, men tänkte ta tag i det igen… har lurat på en form länge. Och nu tror jag att jag vet vad jag vill. Ska kanske börja imorgon då?

Sagakeramik
0

Jag kanske drejar för fort och sätter ihop när det är lite för blött:/ Får testa att låta det torka lite mer.

Tack för tipset:D