Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1846 ggr
Ulle
0

blank uppe - matt nere

Ursäkta den kryptiska rubriken…

Jag har just plockat ut nyglaserat gods ur min nya ugn och det syntes en stor skillnad i blankheten på glasyren på det som hade stått på översta och mellersta planet jämfört med det som stod i botten. Jag antar att detta har med syretillförsel/temperaturskillnad att göra men jag kan bara gissa.

Är det någon som vet mer exakt vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Jag har glaserat med en glasyr som normalt blir riktigt högblank men nu blev lite mer sidenmatt på bottenhyllan.

Tacksam för svar…Glad

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
0

ingen som har en aning??

Jessika
0

Troligtsvis beror det på temperaturskillnader. Min ugn har ganska stor skillnad mellan nedersta planet och översta. Vissa glasyrer smälter inte ut om jag har dem längst ner.

lotta2
0

Jag håller med Jessica. Längre utjämning kan ju hjälpa till att jämna ut tempen i ugnen. Har du bränt den glasyren innan i hela ugnen och fått annat resultat?  Eller är det en ny glasyr som du kanske bara testat på en hylla innan?

Är det olika temperatur i ugnen ? Kolla m käglor vid nästa bränning. Om den bränner ojämt så försök använda glasyrer som inte är så känsliga på nedre plan där det oftast är kallast. Jga har flera glayrer som bara kan stå på en hylla. Ganska irriterande ibland vid sättning, då man oftast saknar "rätt" glasyr för att fylla fullt upp..

Själv hade jag en ugn för länge sedan som hade bara element i botten och på sidorna. Så på en glasyr speciellt kunde jag direkt på muggarna se vilken sida som stått närmast elementen för den var klart mer glansigare.

saltglazed
0

e det en märkesugn borde den bränna rätt men å andra sidan brukar keramikerna själv fixa värmespiraler å då kan effektfördelningen inte stämma. jag har haft ett antal ugnar både köpe ugnar och hemmabyggda. det kan nog vara så retligt att behöva ha olika smälttemperaturer på glasyren för det ska bli bra uppe som nere. du får ha en annan glasyr där det e en annan temp. i ugnen. det kvittar om man försöker jämna ut i toppen du får ändå skiljda resultat med en ojämn ugn.

Ulle
0

Helt ny ugn - gammal beprövad glasyr. Jag har alltid fått bra resultat med den innan.

Kanske lite längre utjämningstemp… får testa med det.

LeWE
0

I min ugn blir de flesta glasyrer bäst längst ner, jag tror att det är varmast där? Har inte testat men upptill blir matta glasyrerna kärvare och verkar inte riktigt klara. Måste alltid tänka på att ta de blanka uppe o de matta nere.

abbis
0

Ju högre ugn ju mer skillnader..Jag har en cromatic där jag kan ställa temp i 3 olika nivåer.använder dock min erfarenhet mer och packar efter glasyrernas känslighet..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Har haft samma fenomen i min diesel-ugn, fast tvärtom, flammorna kommer först in under nedersta sättplattan och gör att det blir varmast där, har fått en del roliga resultat, krukor som till hälften varit blanka och andra hälften matta…Glad

helenahenstedt
0

#6 Det är inte alla ugnar som har element i botten, gissar att din har det?

LeWE
0

Jo, den har element i botten.

mangobango
0

Du kan bränna om sakerna som blev matta, ställ dem högre upp då för säkerhets skull. Och jag instämmer med längre utjämning. Du kan spela på att sänka topptemp och höja utjämntid för att inte komma över dt gradtal du vill. Har du använt koner så du vet vilken tempskillnad du hade mellan uppe nere? Det rekommenderar jag, så du vet hur du ska "vrida på knapparna".