Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2332 ggr
casper2
0

Knårdbord

Hejsan

Jag funderar på att gjuta ett knådbord i betong.

Någon som testat detta? Det borde väll vara bra?

Sagakeramik
0

Varför? Spånskiva är lätt att sågatill, väger inte så mycket och är billigt. Betong dammar också om man inte behandlar ytan.

pyromanen
0

Fast om man tycker om att slå leran är det väldans trevligt med ett riktigt tungt, stadigt ett som är helt stumt även när man smockar i en stor lerklump!  De keramiker som jag var hos när jag testade dreja första gången de hade just ett de gjutit i betong och det saknar jag varje gång jag knådar, så ett sånt ska jag göra mig imin nya verkstad!  De hade svetsat ihop ett skelett så att benen var av riktigt kraftigt vinkeljärn och själva bordsplattan var betong.  Jag tror jag vill gjuta ett n (form som ett n altså, så att två sidor är ben också). Då är det hyffsad enkelt att göra gjutformen med formplywood och hälla i från sidan på n-et. Armera med nät.

[rolnor]
2

Jag kör med en tjock gipsskiva med trä underrede, funkar bra, antar att betong vore bra också?Glad

Doriz
0

Marmorskiva är bra. Dock dyr, leta efter skadade bordsskivor på loppis eller andra ställen som kan tänka sig vara billiga.

[rolnor]
0

Fastnar inte lera på marmor? Ska det inte vara en sugande yta helst? (dum fråga förmodligen).Glad

pyromanen
0

#5, ingen dum fråga tycker jag. Min mamma ville ge bort en marmorskiva hon fått i present. Den var tänkt till att baka på, det ingick en marmorkavel också men hon använde det alldrig. Men ett litet lertest och jag var inte intresserad, det fastnade.

Men det kanske finns olika marmorytor också???

Grodan77
0

ska vara den icke blanka sidan…oputsad alltså….undersidan på gamla marmorbord brukar funka

[rolnor]
0

OK, då hänger jag med.

bosse-cebex-gbg
0

Marmor är ett sugande material…det är därför det fungerar dåligt utomhus på våra breddgrader.

Men den där blanka översidan på bordsskivor etc är ju polerad, och kan t.o.m. vara behandlad med olja, vax m.m. så "baksidan" fungerar bäst att slå lera mot, och då är marmor suveränt….

Doriz
0

Och så kan man vända på den till jul om man vill koka polkagrisar för dem skall man mecka med på den blanka, polerade sidan.Tungan ute

lotta2
0

Ja, ett bakbord i sten skulle jag med vilja ha!!! Kommer när jag fått megalottovinsten…Som om någonsin..haha..

Doriz
0

Jag hittade en marmorskiva i ett hörn i en möbelbutik  för många år sedan. Det var en bordsskiva och underredet hade gått sönder. Jag frågade om jag fick köpa den. Det fick jag till ett mycket förmånligt pris. Det finns bordsskivor på loppisar och auktioner som är skadade av vatten, vind eller slag och då blir de genast mindre intressanta som bordsskivor men eftersom man skall vända på dem så spelar det ju ingen som helst roll under förutsättning att sprickan/sprickorna inte gör att bordet inte fullkomligt rasar ihop. Gick till en stenhuggare får något år sedan och kikade på priser där, tänkte att det skulle kunna finnas en fyndhörna men det gjorde det inte, i all fall inte där jag var. Det var rent hysteriskt dyrt. Kanske blir det läge om något år då alla som nu inrett sina kök med marmorskivor skall omdekorera då något annat blivit populärt.