Första bränningen...
Fy tusan så svårt det var att vänta på att kunna öppna ugnen, men jag klarade det. Har fått låna en liten ganska gammal ugn och bränt några lergods-saker på prov. "Automatiken" är ochså äldre och måste passas och öka effekten efter hand som den kommer upp i temperatur, men det verkar funka. Nu skall jag ut och sätta i lite mera grejor, jätteroligt!
Detta är en Sure Fire Kiln…39 HT, tycker ni 3800;- låter mycket för en sådan? Sättplattorna lite trasiga och glasyr på, en av propparna trasig, och den har 3 element men plats till 4…..går bara till 1160 gr. Jag är lite rädd för att den snart kommer att känna för liten?
Snälla ge råd, har någon erfarenhet av denna ugn?
Jovisst, den är 21 år gammal.
Låter styvt tycker jag,kolla runt lite innan du köper, föreslår jag, 21år….

Ser ganska ofta bättre begagnade för 5-10000 som verkar betydligt bättre än det här. Kolla tråden Köpa grejer.

Nej, tänk dig för innan du köper den! Det är rätt mkt pengar för en gammal defekt ugn med en ålderdomlig "automatik" som du redan nu verkar fundera på om den är för liten, dessutom bränner den ju inte högre än 1160. Jag köpte en gammal ugn med gammalmodig automatik som var 75 l. Den var hel och fräsch, hade inte varit använd så mkt så den var ju inte defekt men jag ville ganska snabbt ha en större ugn och kunna styra den bättre än det gick med den gamla automatiken. Nu har jag bytt ut den mot en större och med härligt bra automatik! Så mitt råd är - köp inte för gammalt, defekt eller smått! Man ångrar sig snabbt!
Bregotta…..tack för rådet, det är nog presis vad jag misstänkte, behövde bara höra det från nån`annan liksom. Hoppas jag hittar något bättre./Marit