Vandringskritik
Jag var precis inne på fotosidan och såg en roligt inlägg. Man lägger upp en bild som näste man få ge kritik på. Denne kritiker lägger samtidigt upp en av hennes bilder som i sin tur nästa få ge kritik på. Hängde ni med?
En vadringshistoria kan man säga
Kritiken måste vara konstruktiv. Glöm inte att "berömmet" också kan vara av konstruktiv karaktär! Jag börjar tråden så får vi se vart den slutar…
(Glöm inte att man måste vilja få kritik om man ska ge sig in i leken..)

Där tycker jag att en både god form och livfull glasyr kan upptäckas.. Och en viss spänning på innehåll.. Men en viss irritation känner jag över dessa ben.. Varför dessa raka stela stolpar? Inga ben alls eller en mjukt utsvängd fot hade i mitt tycke matchat formen på ett mer fördelaktigt sätt… Ett i övrigt spännande föremål..! 
Här händer det mycket, jag tycker om det som är lätt, spänstigt och luftigt, lite "tuschmåleri" (gillar t.ex dom tunna cirklarna och breda strecken). Formen är vacker med den tydliga "delningen" och den oregelbundet runda formen, men den lever sitt eget liv under mönstringen. Tveksamt om mönstret och formen "samarbetar"? Nyfiken på hur den såg ut efter en lite kortare stunds arbete.
A.M.L

En lite fråga, hur får man in fotot i inläggsrutan??? E jag dum eller dum???
bifoga fil bara… så ligger den där sen -) Din andra fråga är dum 

där hann rolnor före mig 

Där var vi två samtidigt igen!
A.M.L
#18 gäller alltså #15
A.M.L

Hmm, vi kanske borde skriva vilket nummer det är vi kommenterar..? Blev lite förvirrad här A.M.L…

Hi hi… där var du snabbare än mej!!

Vad härligt att ni nappade på det här! Nu måste jag också ge lite kritik…
Den här skulpturen har personlighet och det känns som den berättar någonting. Kanske är det en gassig sommardag i hagen eller kall dag där man drar benen under sig. Gör man djur är ögonen viktiga. Det är i dem livet och karaktären sitter -tycker jag.. jag gillar ytan . passar en gammal get.

"Vandringskritik" bra initiativ för den som vågar.
Fascineras av din dina glasyrer (ja över hela din "keramiskapersonlighet", din experimentlust)
Men just denna form är inte bra, eller snarare inte så användarvänlig, ser ut som jag skulle behöva pincett för att komma in i burken (eller har jag missuppfattat storleken), å andra sidan kan man ju också tillverka keramiska ägg och bubblor som bara är för lyst, så varför inte? Rolnor du är verkligen någon jag fascineras av här på forumet. Min egen grej är lite gammal men kan få både ris o ros beroende på…..
Svårt att komma med kritik till något som känns personligt, eller i alla fall mycket mer som konst än vad t.ex. en drejat kruka gör. Gillar den bönformade asken. Asken är vacker men innehållet lite läskigt. Grejen berör mig. Var för många år sedan med om ett sent missfall och gjorde efter det skapelser som påmnner lite om detta. Den blåaktiga tonen är klart med till att göra den "läskig". Om din avsikt var att den skulle vara fin och inte alls nåt läsig skulle det göra mycket att ha en mindre blå ton på fostret.

Åh, där är den ju, den fantastiska brödformen, ja bara älskar den, tänker på den ofta efter att ha tittat i ditt fotoalbum, ja är sjukt förtjust i ovalaformer, och den här är presis så där lagom i allt, storlek, färg, dekor, ja den är verkligen, kanon, ja vet ju att du är en saltbrännare, men jag skulle vilja se den i lergods och porslin, med kanske någon sirlig dekor, mmmm. Men denna är perfekt, jag som bakar mycket, kan presis känna hur jag lägger ner degen i formen, den jäser, jag snittar, penslar, lägger på lite kummin och skjuss in i ugen, doften, färgen, ja ni ser hur fint dessa går i hop.
Så något negativ kritik, tja, hmmm, hmmm, helt enkelt nej finns ingen i mina ögon. den är bara grymm!

Jättekul tråd!
Sjöjungfrun har bra skönt ansiktsuttryck och vattnet har fin färg och blänk som känns som havet. Stjärtfenan skulle jag vilja ge aningens fiskflällsstruktur. Då skulle det mera tillhöra hennes kropp. Som den är nu slät så faller den mera ihop med själva badkarets material. Stjärtfenan ser ut att tillhöra en storlek på kropp som inte skulle få plats i badkaret men jag kan inte avgöra om detta retar ögat positivt eller negativt. I fantasin vill hon ju att hela badkaret är havet och då får en stor kropp plats.

#31 Här gäller det att va snabb
Vilken vacker skål!
#32 förlåt, ja mena den ljusblå inte gröna.
A.M.L

# 38 Tack för upprigtigheten!
(är en äldre kruka)
En fundering kring tråden här är att det blir ju mycket slump vilken kritik man får, vem som råker svara på ens sak. Jag har tittat på nästan allas saker och tänkt vad jag ville skriva och i många fall skiljer det jag radikalt från det som sedan blir skrivit… Kanske skulle komplettera med kritikkategorier (igen inspirerat av fotosidan) där man kan önska sig kritik light eller hård och få svar från så många som vill svara på varje sak?

#42 Hallå där Lotta, nu hoppade du ju över att ge kritik på Anmajas alster. Inget kul att bli överhoppad.
Ber om ursäkt,så är det när det är lite rörigt!
Anmajas tycker jag är annorlunda men jag gillar inte den men den fint gjord.
Måste kasta mig in i den här leken!
#42 ´När jag har elever som sysslat mycket med tvådimensionell konst brukar deras keramik likna din hästvas, både positivt och negativt. Negativt, så tycker jag inte det ser avslutat ut. Om den hade varit tydligare arbetad hade jag gillat den mer. Positivt, så ser det ut som du arbetar med frihet och vågar ta ut svängarna. Det är en snygg idé, lite arkaisk.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Skulle vara kul tycker jag om det till varje bild kunde "släppas in" 3 olika "oöppnade" kritikerinlägg. När 3 "bedömningar trillat in så skulle alla tre öppnas och visas. Jag kan absolut ingenting om vad man kan "göra" i en sån här tråd, antagligen är det inte möjligt…
Satt bara och drömde lite om hur det skulle kunna utvecklas…
A.M.L
jag tycker att det funkar bra som det är räcker med en kommentar sedan kan man ju skicka fler bilder. det är en kul tråd som för många kan vara givande i sitt skapande. inget krånglande juh.

Jag tycker om denna skulptur! Den berättar något fint som du har beskrivit genom att lämna leran rå och oslipad. I foto finns det en regel att man helst inte ska beskära människor i lederna dvs anaklar knä och midja. Samma känsla får jag här. Jag tror att skulpturen hade kännts mer balanserad om figurerna fick ha med lite av benen. Ett alternativ så här i efterhand är att sätta den på en sockel.

ok två till samma! Hoppa nu inte över nr54!

menar 53:)
det är såklart avgjutningar och färgkroppar helt rätt det roliga är bränntempen har en stor betydelse det ska ju kännas rätt när man tar i dom päronen ska helst vara lite underbrända så att dom e lite sträva i ytan.
Oj då, jag blev visst överhoppad 
Kanske någon vill lämna en kommentar på #53?
Nr 53: Fin ängel. gillar att den är oglaserat. Dock för mig någon sorts obalans: Vingarna har liv men ansiktet är dött. Vingarna är i rörelse, men små i förhållande till en väldigt lång "stel" kropp.
(Sen kan det ju vara precis detta du är ute efter…
)
Nu lägger jag inte in en till bild, utan försöker få tillbaka ordningen.. det är altså bilden i inlägg 58 som står på tur.
# 58 Snygg färg och form, Jag gillar den rättså bra.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Enkelt och stilrent. Inte så spännande, men säkert.
Själv föredrar jag foton som är avskalade, dvs inget annat som stör ögat som i detta fall bordet och i viss mån det andra servissettet i bakgrunden även om jag förstår vitsen med att visa en annan färgställning. Fota på neutral bakgrund är mitt råd.
Tar en till…
# 64 Vet inte riktigt vad det är och jag gillar inte fägen, men skulle kunna tänka mig att ha den till ägg i kylen? Svårt att se hur stor den är?
# 63 Ja det är sprattelgubbar, jättefula tycker jag själv fast idén är kul ja. *L*

/Nalle Puh

Måste påminna om att det är roligaste att få konstruktiv kritik där man får reda på vad som är "bra" "fint" osv. Försök att beskriva mera utförligt!
Försöker med ett exempel: Ovan: Jag tycker om den för att den känns som ett mönster. Ett mönster som jag gärna hade haft på en klänning tex. Att glasyren hamnat i botten skapar ett djup. Skulle vilja vända på den och ha den som skulptur eller väggdekoration. Vad händer om du vridit på den?

ups igen!
kritik var till Helena nr 64
# 65 och # 66?? Hoppa inte över *L*
/Nalle Puh
#66 Tycker du inte vi sköter oss? *s*
Har fått tre kommentarer om mina två bilder hittills, tack för kritik och beröm!
Nu, #65 Anmaja Jag tycker bilden är lite för hårt beskuren. Det går inte att få någon helhetsuppfattning om… fatet? Jag gillar flätade fat, som en av många tekniker som får keramik att se ut som något annat material. Men jag ser inte ens om det är glasyr eller patina på! Nytt foto! Nytt foto!
#66 Mycket elegant att vågorna återkommer på flera nivåer, både i ytterkant och som skurna linjer. Det är som fraktaler! Och lyckad rakubränning också, lagom mycket krackeleringar så glasyren fortfarande är tydligt vit, inte det lättaste. Me like!

(Jo superduktiga. Men det är roligast för den som lägger ut om det ges mer än en rad, utvecklande ska det ju vara. Eller vad tycker ni?)
En rund liten byrå? Kanske fotot här också förvillar lite? Går verkligen lådorna att dra ut? verkar jätte pilligt passjobb, nä, så kan det väl inte vara? Kan det vara att göra en rund byrå (dom brukar ju vara kantiga) som är tanken? Sånt säjer inte mej så mycket, men jag gillar utseendet/formen och glaseringen av den.
A.M.L

#71: Glad som en sol eller solros. Verkligen härligt klara färger. Gammeldags men modern. Jag gillar de prickiga ränderna och att mittfärgen kommer igen i ytterkanten. Jag hade tyckt om att ha den som uppläggningsfat till en sevis som i övrigt har lägre detaljeringsgrad, tex assietter som är helgula eller med bara liten grön eller enbart orange tunn rand.
# 65 - en ny bild kommer här på ovansidan, ingen glasyr. :-)
# 72 - Oj jag vet inte vad jag tycker. Första tanken är att den är hemsk, en död mask som inte säger mig nåt. Men när jag tittat en stund ser jag att den ser lite full i sjutton ut. Som om nån ler mot mig där bakom. *L*

/Nalle Puh
#74 Tycker att ytan ser härlig ut. Kuben den står på tycker jag har en spännande form. Figuren är lite "vag" är nog en människokropp…? lite mera kropp/bestämdare form skulle jag önska (eller så är det inte en kropp och isåfall behöver den en egen tydligare form). Jag gillar det upprätta/raka i skulpturen!
Jag måste ta fram kameran…brist på bra foton, säj vad som helst, men att fotot är uselt vet jag
.
A.M.L
Så illa var väl inte fotot? två skulpturer på samma, men det såg iallafall betydligt skarpare ut i sajten än på min dator innan jag skickade.
A.M.L
# 74 - Jag gör fat, krukor, amplar och tavlor i olika flätningar. Kanske jag kan fundera ut annat? Tips? (Jag har inte fastnat i bara fat alltså :-))
/Nalle Puh
(Anmaja, jag GILLAR flätad keramik. Jag vet en keramiker som flätar stora tunga fat och skickar ner dem till Tyskland där hon säljer dem för många sköna tusenlappar styck. Att jag skrev att folk fastnar, det var en riktigt dum kommentar av mig, jag menade att det finns så mycket man kan göra med flätat, men oftast ser man fat.
"Krukor, amplar, tavlor" skriver du, det låter ju som om du arbetar vidare på dina idéer, så jag tänker inte trampa in och ge dig några onödiga tips. Jobba på!
)
#79 - Tack, jo jag jobbar på med mina flätninger och inga kommentarer är dumma så länge de inte är påhopp och det var det ju inte.
Kanske är det oftast fat, jo det är nog sant.
Hos mig är det dock mest krukor och amplar!
/Nalle Puh
Måste bara #81 Så fin enkel med färger i harmoni. Bara att hitta det är inte det enklaste. #82 Jättefin harmoni organisk naturnära färgerna passar perfekt ihop med mönstret gillar båda skarpt. Ni är duktiga har hittat känslan för det ni jobbar med..
Takk til både #82 og #83! Fatet mitt er ca 24 x 24 cm. Jeg liker også din bolle godt #82. Fine organiske former og farger! På mitt dekorfat har jeg brukt glasyrer som det finnes oppskrifter på her på I fokus. Jeg har brukt dimlila og en överglasyr. Da får jeg tre varianter, dimlila, dimlila med överglasyr (blålila) og felt med bare överglasyr (hvit). Feltet i midten er leira sin farge uten glasyr.
Saltglazed, du glömde fotot!

Tycker mycket om #82, väldigt fin o lekfull dekor.
Visar ett fat som tyvärr spruckit (de gör ofta det
) Behandlat o glättat med Terra sigillata, svartbränt med järn och kopparsulfat.

OJoj vad kul, nu får jag oxå vara med o tycka, har äntligen fått tummen ur o fotat lite.
Detta fatet gillar jag mycket, tråkigt med sprickan. (brukar det hända, du borde skriva ett inlägg om detta så vi kan ge dig goda råd!!! ;-) Syns tyvärr inte att det är glättat med Sigliata, Snyggt med oxiderna o svärtan, det ser ut som du grävt upp den vid någon avlaggd gammal bensinstation. Ränderna gillar jag med.
Mitt bidrag är ulla som gjordes under två dagar i skolan (modellvecka) hon är ca 23-30 cm hög.

Börjar med att klaga på det gula fotot, men det är ju ingen fotoutställning… jag hade gärna sett ansiktet också.
En väl utförd skulptur, goda proportioner och man känner att hon verkligen sitter. För egen del hade jag önskat att det var en vanlig kvinna och i denna vinkel blir det otydligt om det verkligen är en vinge som skymtar eller om det är något slags ryggstöd. Hon ser trött ut i kroppen, gillar det uttrycket när det nu är en ängel- ingen schablonbild av änglar.
Nu fick ju Helena ingen kritik på sin bild, så jag tar den först.
#88 alltså. Jag är lika konfunderad som Lotta! Är det en del i en större installation? De associationer jag får är till uniformskragar, manschetter, bojor… I vilket fall måste bitarna höra ihop, jag kan inte se att de "är" något var och en för sig.
#89 Jag har nog tömt ut ämnet flätat i #74 och #79. Det var ju synd att ingen annan fick det. Men näste man kan ju rescensera två inlägg han/hon också!
(Min bild är svartvit, men det är oglaserad terrakotta.)

Vill bara säga att det var avsiktligt jag inte berättade något om vad det är för något för att inte styra. Jag ville veta betraktarens åsikt. Har du inget att säga kan du vänta till det kommer en mer lockande bild.
#92 Det var en svår bild Helena! Och jag är också nyfiken på vad det är för något, du får gärna berätta mer!

# Återigen en lite ovanligare änglafigur, med tanke på vingarna. Bra! Jag är lite less på genomgulliga änglar, här blir det lite mer spännande. Får mig att associera till trollslända, fast trollsländor inte har sådana vingar. Välproportionelig.
#90 #92 och alla andra som undrar.
Nej, det är väl inget i vanlig mening. Kallar dem själv för atoller, är rester från en annan grej och jag tycker väldigt mycket om dem. Tänker mig dem som en väggprydnad.
Nu något enklare.

Rätt intressant spel mellan glasyren och den råa ytan. .
(Jag antar att kanten är oglaserad?)
Det kunde vara schysst att experimentera mera med det negativa rummet på kanten, ex göra själva formen mera styrd och låta glasyren vara som den är här, böljande och obestämd. Nu är alla kanter lite vaga och tar ut varandra.
De fyra mörka linjerna till vänster är väldigt effektfulla och grafiska. Snyggt att ha ett fokus och en förtätning av det som händer i glasyren. Utan dem skulle det inte alls vara lika intressant. De möter skålens kant på ett lite "dumt" ställe dock, formen stör och skär av de fyra linjerna.
#88 Jag gillar dem. Ser väldigt tekstila ut, eller lite som papper. Jag tänker på kragar. Skulle gärna ha sett dem i nåt slags kontext. Man kanske skulle kunna färga nån inuti i nån stark färg, röd, neongrön, eller guld… mmm guld.
#96 OOOooo…. Jag gillar!
#96 Ja kanten är oglaserad. Hela detta fat var ett stort experiment med olika glasyrer som jag bara hällde på och skvimpande runt. Hällde medvetet ut så att det skulle bli ränder, men det skulle vara även åt motstående sida så att det skulle sett ut som om ränderna gick rakt genom. Men glasyren gled ut helt och hållet år vänster.
Dessutom sjönk fatet ihop i ugnen och blev helt platt…
Tack för kommentaren!
/Nalle Puh