Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2639 ggr
mk66
0

Röd rakuglasyr???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon där ute som kan tipsa om en bra röd rakuglasyr som blir riktigt röd. Den vi köpte blev grön och lite koppar färgad. Hur ska man gå till väga efter bränningen? Snabb till spånet? Luftas före spånet? Vi köpte också en gul men den blev vit efter bränningenSkrikandes Inte roligt när man tänkt sig en gul fin krackelerad sol mitt i fatet man gjort. Men det är ju lite av tjusningen med Raku det blir aldrig som man tänkte sig, ibland sämre och ibland bättreSkrattande

chja1004
0

Kopparoxid blir grön i oxidation (utanför spånet) och kopparröd i reduktion (i spånet snabbt). Jag vet att det finns röda glayrrecept i Mathiassons bok "raku" men jag kan tänka mig att de är svåra att få till… Röd färgkropp kan vara ett alternativ. Har aldrig testat röd men andra kroppar går bra.Tex den gula! Som blir gulGlad

Vanja-K
0

Jag kan åtrkomma om detta med röd glasyr. Väntsr på en bok med massor av rakuglsyrer. Återkommer

LarsT
0

mk66, har du provat att ställa frågan där du köpte glasyrerna ? De borde väl bäst kunna svara …

I mina ögon ser det ut som ni reducerat för mycket i ugnen och om det är så kommer ni att få "problem" med de flesta färger, oavsett oxider eller färgkroppar som då inte ser ut som de gör i en oxiderande atmosfär.

Bregotta
0

#2, Vanja-K, Jag är nyfiken, - vad var det för en bok med massor av rakuglasyrer du väntade på? Har du fått den? Var den bra?

Vanja-K
0

Boken heter; Raku GLAZES  The ultimate collektion  Ove 360 recipes and more av

Gary R Ferguson

Bregotta
0

#5 Tycker du att den är användbar och bra? Gillar du den?

Vanja-K
0

6 Superbra!