Att dela verkstad
Det är ganska vanligt att man delar på en verkstad för att hålla kostnaderna nere. Åtminstone här i Stockholm finns det gott om sådana verkstadsplatser. Det finns både fördelar och nackdelar med att arbeta på det här sättet, men jag tycker absolut att fördelarna överväger. Det är inte bara det att hyran blir billigare, man kan göra många trevliga saker tillsammans.
Några exempel:
- Vi har tillsammans varit på en mycket trevlig studieresa till Värmland.
- I morgon åker vi alla till Keramikfestivalen på Bornholm.
- I våras anordnade vi en gemensam kurs i drejning.
- Vi har planer på att hyra en modell tillsammans.
- Det är kul och intressant att diskutera keramik med andra lika "nördiga" personer.
- Man kan få tips och råd av varandra.
- För att utvecklas har vi haft några gemensamma teman. Tidigare var det tekannor. På bilden finns några av tekannorna som vi gjorde då, det fanns fler men de var inte färdiga vid fotograferings-tillfället. Nu har vi ett kopp/mugg tema på gång.
Det finns naturligtvis många andra trevliga saker som man kan göra tillsammans. Skriv gärna fler förslag här nedanför.
Nackdelarna då? Trångt (eventuellt), man påverkas kanske för mycket av varandra, och …..jag kommer inte på några fler nackdelar.
De som inte vill vara med på allting behöver naturligtvis inte det.
Man behöver ju inte dela verkstad för att göra det här, men det underlättar kontakten.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Det låter trevligt det där:)
Jag satt just och funderade på hur man umgås med andra keramiker om man inte har en verkstad ihop. Skulle vara roligt att hitta på såna saker även om man i vanliga fall jobbar själv.
Åh, vilka lyckostar som har folk att hitta på saker med på i närheten. Här blir det ju andra vänner eller maken som får "ställa " upp när jag absolut vill se nåt keramikrelaterat. Är inte så kul när man inte kan analysera eller debattera med någon som tycker detta vär vansinnigt intressant… Vare sej konst eller keramik är kul att se själv jämt heller. Så det låter trevligt, fast jobba själv vill jag nog ändå göra…
Mm, en av nackdelarna är väl att man inte har en egen ugn. Den måste vi samsas om. Annars kan man ju jobba precis som man vill. Alla kanske inte vill vara med på de gemensamma aktiviteterna.
_
_
Hur gör nu med ugnen ( nyfiken, ja)? Bränner ni var sin gång eller fyller ni ihop den tillsammans med allas arbeten?
Vi fyller den med allas arbeten. Om någon behöver bränna en egen ugn så går det också. Hittills har det fungerat bra, men visst skulle det vara skönt med en egen ugn.
_
_

Vilkan härlig bild på tetrappan!
vilka underbara kannor! vilket härligt färgspel på den ljusblåbrunvita glasyren - mumma!

Jag jobbar hela tiden själv och det är faktiskt ensamt ibland.Någon gång ibland när jag är på mässor eller marknader så hittar man någon annan keramiker som det "klickar" med då blir man lycklig,jag menar med det att man känner att man är på samma linje men inte konkurenter, bara kollegier. Det är inte så vanligt så därför blir man lycklig när det händer, senast det hände mig var på grytnäs medeltidsdagar.
Tips till ensamarbetare!
Dra ihop ett gäng som ses regelbundet, kanske en gång i månaden. Varje gång får någon hålla workshop själv eller hitta någon som vill hålla en. Så får man både fördelarna av att ha egen verkstad och ändå regelbunden input från kollegor.
Fast jag byter inte mina kollegor mot nåt!
#7 Det är glasyr 915 eller 950 från Cebex. (Minns inte vilket nummer den har) Den blir så vacker på järnhaltig lera… Jag brukar sätta en stolthet i att blanda mina egna glasyrer, men den vita/blå och en eldröd som Cebex också har är mina undantag.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.